Choď na obsah Choď na menu
 


Druhe tajomstvo

3. 6. 2010

 

Jezis,

ktoreho si Panna pri navstiveni Alzbety

v lone nosila

 

V tychto dnoch sa Mária vydala na cestu a ponáhľala sa do istého judejského mesta v hornatom kraji. Vošla do Zachariášovho domu a pozdravila Alžbetu. Len čo Alžbeta začula Máriin pozdrav, dieťa v jej lone sa zachvelo a Alžbetu naplnil Duch Svätý. Vtedy zvolala veľkým hlasom: "Požehnaná si medzi ženami a požehnaný je plod tvojho života. Čím som si zaslúžila, že matka môjho Pána prichádza ku mne? Lebo len čo zaznel tvoj pozdrav v mojich ušiach, radosťou sa zachvelo dieťa v mojom lone. .

Lk 1,39

 

Tato navsteva sa javi ako skutok lasky k bliznemu. Zjavuje  velku udalost v plane spasy - narodenie Jana Krstitela, ktory sa stane Hlasom volajucim na pusti a bude pripravovat prichod Mesiasa.  Je spojena s mimoriadnym ucinkovanim Ducha svateho a jeho vynimocnymi vonkajsimi prejavmi.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kto je Alzbeta a Zacharias pise Lukas 1/5-25 a tato zprava sa konci slovami Alzbety, ktora sa pat mesiacov po pocati skryvala.

5  Za dní judského kráľa Herodesa žil istý kňaz menom Zachariáš z Abiášovej kňazskej triedy. Jeho manželka bola z Áronových dcér a volala sa Alžbeta.   6  Obaja boli spravodliví pred Bohom, bezúhonne si počínali podľa Pánových príkazov a ustanovení.....

Alzbeta a Zacharias nemali deti a boli v pokrocilom veku, V zidovskej spolocnosti velky handykep. Raz pri knazskej sluzbe v chrame mal Zacharias zjavenie anjela, ktory mu povedal:

13 ...: Neboj sa, Zachariáš, tvoja prosba bola vypočutá. Tvoja manželka Alžbeta ti porodí syna a dáš mu meno Ján.   14  Budeš sa radovať a plesať, a mnohí sa potešia z jeho narodenia.   15  Veď bude veľký pred Pánom, nebude piť víno ani opojné nápoje a bude plný Ducha Svätého už v matkinom lone.   16  Mnohých z izraelských synov obráti k Pánovi, ich Bohu.   17  On sám pôjde pred ním v Eliášovom duchu a v jeho sile, aby obrátil srdcia otcov k deťom a neposlušných k múdrosti spravodlivých, a prichystal tak Pánovi pripravený ľud.

Bol to ten isty velky anjel - archanjel GABRIEL  ktory sa 6 mesiacov po svojom zjaveni pre Zachariasa zjavuje Panne Marii s tajomstvom Zvestovania. Cirkev si uctieva tohto archanjela ako posla, ktory oznamuje Bozie zvesti.

19  Anjel mu odpovedal: Ja som Gabriel, ktorý stojí pred Bohom, a má poslanie prehovoriť s tebou a odovzdať ti túto radostnú zvesť

26  V šiestom mesiaci poslal Boh anjela Gabriela do galilejského mesta Nazareta,   27  k panne zasnúbenej mužovi menom Jozef, z domu Dávidovho. Meno panny bolo Mária.

Archanjel Gabriel oznamil Panne Marii : 

"Aj Alžbeta, tvoja príbuzná, počala syna v starobe. Už je v šiestom mesiaci. A hovorili o nej, že je neplodná! Lebo Bohu nič nie je nemožné. "

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Panna Maria po oznameni zpravy o pocati dietata v Alzbetinom lone, sa rozhodla ihned navstivit svoju pribuznu Alzbetu.

Lukas 1,39: "V tých dňoch sa Mária vydala na cestu a ponáhľala sa do istého judejského mesta v hornatom kraji."

Podla biblistov je tymto mestom, kde Alzbeta so Zachariasom zili, dnesne AIM KARIM v Judey nedaleko Jeruzalema. Vieme si predstavit, ze tato cesta - pravdepodobne cez hornatu Samariu  - cesta z Nazaretu k Jeruzalemu nebola lahka.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mozeme ostat len  v udive a v uzase ako je tato navsteva spojena s mimoriadne velkolepym ucinkovanim DUCHA SVATEHO, ktoreho Nevestou Panna Maria bola. 

Len co Maria, nevesta Ducha svateho, vstupila do Alzbetinho domu a pozdravila Alzbetu, Alzbetu naplnil Duch svaty a hovori slova z Ducha svateho. Zehna Mariu ako MATKU BOHA. Duch svaty cez Alzbetine usta potvrdzuje Boziu pravdu o tom, ze Maria je Matka Pana, Matka Boha. Alzbeta bola prvym clovekom na zemi, ktory ma poznanie tohto velkeho tajomstva, o ktorom prorokovali starozakonni proroci.

Lukas 1,40  Vošla do Zachariášovho domu a pozdravila Alžbetu.

Alzbeta vnima, ze sa pohlo dieta v jej lone a naplna ju Duch svaty . 

 Zehna Mariu, zehna ju ako MATKU BOHA.

Lukas 1,41  Keď Alžbeta počula Máriin pozdrav, pohlo sa dieťa v jej lone a Alžbetu naplnil Duch Svätý.   42  Zvolala hlasno: Požehnaná si medzi ženami a požehnaný je plod tvojho lona!  

Lukas 1,43  Ako to, že matka môjho Pána prichádza ku mne?  

Lukas1,44  Hľa, len čo mi v ušiach zaznel tvoj pozdrav, od radosti sa pohlo dieťa v mojom lone.   45  Blahoslavená, ktorá uverila, lebo sa splní, čo jej oznámil Pán.

Alzbeta tak prorokuje o Mesiasovi, ktory uz prisiel na svet, hned  len co ju Maria pozdravi .

Podava svedectvo o mimoriadnom zasahu Ducha svateho aj pre  svoje dieta .    
Kat.cirkev uci, ze sv.Jan Krstitel bol tymto zasahom Ducha svateho mimoriadne omilosteny -  pozbaveny viny dedicneho hriechu.

Lukas 1,15  Veď bude veľký pred Pánom, nebude piť víno ani opojné nápoje a bude plný Ducha Svätého už v matkinom lone

Z radostneho tajomstva stretnutia  v prvych momentoch  navstevy, po  velkych prorockych slovach Alzbety, ktora nazyva Mariu MATKOU SVOJHO PANA  a  po slovach -

Lukas 1/    "A blahoslavená je tá, ktorá uverila, že sa splní, čo jej povedal Pán." 

sa z duse Marie sa rodi chvalospev Magnifikat.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Po narodeni Alzbetinho dietata, na zaver tejto navstevy sa  prorocke slova - Chvalospev o Bohu, ktory prichadza na svet i o narodenom Janovi Krstitelovi  - ozvali z ust jeho otca Zachariasa. Duch svaty ho naplnil a on prorokoval:   Nech je zvelebeny Boh.... /Lukas 1/61/

 Maria ostava u Alzbety tri mesiace. Podla tradicie cirkvi sa veri, ze Maria pomahala pri narodeni sv.Jana Krstitela a az po narodeni dietata sa vratila  spat do Nazaretu. 

Lukas 1/56 " Mária zostala pri nej asi tri mesiace a potom sa vrátila domov. "

Narodenie svateho Jana Krtsitela si RKC pripomina 24.juna/ cirkev slavi Narodenie Pana Jezisa, Narodenie preblahoslavenej Panny Marie a Narodenie svateho Jana Krstitela/

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ain Karim lezi v prekrasnom prirodnom prostredi na brehu vrchu velmi blizko Jeruzalema. 

Malebna priroda tohto miesta sa stala atraktivnou pre umelcov a  Ain Karem je dnes kvitnucou koloniou umelcov s niekolkymi galeriami a mnohymi restauraciami.

Biblicke udalosti tu pripominaju tieto stavby:

Frantiskansky kostol sv.Jana Krstitela/ zo 17.stor./- podla tradicie postaveny na mieste narodenia sv.Jana Krstitela.

Kostol navstivenia Panny Marie - s modernymi freskami a mozaikami- postaveny podla tradicie  na mieste, kde stal povodny dom sv.Alzbety.

V tomto kostole  su tabule s modlitbou Magnifikatu v mnohych jazykoch sveta.

/Nedaleko  je klastor ruskych reholnych sestier Mar Zakarija./

Frantiskansky kostol Sv.Jana, leziaci asi 2 km od mestecka, postaveny na mieste, kde sa mal  sv.Jan Krstitel utiahnut do samoty, aby sa pripravil na svoju misiu.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Su tri cesty, po ktorych bolo mozne prist z Nazareta do Jeruzalema a do Ain Karim.

Prva Via Maris popri pobrezi mora, druha vychodna a tretia, o ktorej sa veri, ze si ju Maria vybrala je cesta cez vrchy, cez Samariu, priama cesta z Nazareta  do Ain  Karim

 

AK 1

AK 2

AK 3

AK 4

AK 5

AK 6

AK 7

AK 8

 

Svätý Ján Krstiteľ je biblická postava, židovský náboženský učiteľ.Prídomok Krstiteľ pochádza z toho, že krstil ľudí v rieke Jordán. Krstil vodou v Jordane na pokanie.

Kresťanstvo, islam a mandeizmus ho považujú za proroka. Okrem toho ho východné cirkvi zvyknú nazývať aj Ján Predchodca, keďže ako posledný z prorokov Starého zákona pripravoval Izraelský národ na Ježišovo pôsobenie.

Podľa Biblie sa živil kobylkami a lesným medom. Nosil odev z ťavej srsti a okolo bedier kožený pás.

Ján Krstiteľ  je dosvedčený vedľa Nového zákona aj Jozefom Flaviom.

V gréckokatolíckej a pravoslávnej cirkvi sa slávia nasledujúce sviatky svätého úctyhodného a slávneho Pánovho proroka, predchodcu a krstiteľa Jána: 23. septembra - Počatie, 7. januára - Zbor (resp. Zhromaždenie), 24. februára - Prvé a druhé nájdenie úctyhodnej hlavy, 25. mája - Tretie nájdenie úctyhodnej hlavy, 24. júna - Narodenie, 29. augusta Sťatie úctyhodnej hlavy

 

Ján Krstiteľ bol synom židovského kňaza Zachariáša a jeho manželky Alžbety. Podľa najstaršieho podania bývali títo manželia v dedinke Ain Karim, vzdialenej asi 7km na západ od Jeruzalema. Evanjelium prízvukuje že obaja boli spravodliví pred Bohom, lebo žili podľa božích prikázaní a podľa predpisov Mojžišovho zákona. No chýbalo im to, čo si každá izraelská rodina cenila najviac, a to boli deti. Bohabojní manželia často prosili v modlitbe, aby im Boh doprial potomka, ale márne. Medzitým roky pokročili a Zachariáš s Alžbetou podľa prirodzených predpokladov stratili už nádej na dieťa.
A tu zasiahol Boh mimoriadnym spôsobom. Keď raz konal Zachariáš službu v jeruzalemskom chráme, zjavil sa mu anjel a oznámil, že Boh vyslyšal jeho modlitbu a dá mu syna. No nebude to obyčajné dieťa, ale Bohu zasvätený prorok a Mesiášov predchodca. Zachariáš nechcel veriť tejto nečakanej a nezvyčajnej zvesti, preto ho Boh potrestal prechodnou nemotou.

Alžbeta počala dieťa. Tešila sa tomu, ale bola i zmätená, takže sa istý čas skrývala so svojím tajomstvom.

http://referaty.atlas.sk/prakticke-pomocky/zivotopisy/16438/sv.-jan-krstitel:-zivotopis

Je to posledný prorok Starého zákona a prvý Nového. Úlohou proroka je ohlasovať pravdu.  Dovolil Bohu, aby ho na to pripravil. Pripravil Ježišovi cestu.
Jánova odvaha odvtedy dala mnohým silu svedčiť o pravde. Aj vtedy, keď sa im to nehodilo. Pravda víťazí svojou vlastnou silou cez tých, ktorí sa nezapredajú klamstvu. Buďme pravdiví voči iným a najmä voči sebe. Pravda nás robí slobodnými...


 
 
 
 
Na Jánovo slovo viacero ľudí sa rozhodlo nasledovať "Božieho Baránka" - napr. Ondrej a Ján. Ján Krstiteľ vystupuje ako posledný starozákonný prorok, predchodca Mesiáša. Sám Kristus sa o ňom vyjadril ako o najväčšom medzi narodenými zo ženy. Je to jedna z najväčších postáv dejín spásy.

Božie volanie sa zvlášť spomína práve na sviatok sv. Jána Krstiteľa, teda dnes. V prvom čítaní sme počuli „Pán ma z matkinho lona povolal, už v živote mojej matky myslel na moje meno.“

Cirkev si uctieva Jana ko cloveka, o ktorom Kristus vravel, ze nebolo vacsieho ako Jana Krstitela. Bolo to pre ulohu, ktoru mu Boh zveril.A Jan Krstitel prijal ulohu  radikálne, v celej šírke, v celej hĺbke a vo všetkej zodpovednosti. A že je výnimkou aj medzi svätými potvrdzuje aj fakt, že ako slávnosť slávime jeho narodenie. To sa nedeje pri žiadnom svätcovi okrem Panny Márie. Toto všetko však dostal zásluhou toho, že počul a poslúchol Božie volanie

http://www.knazi.sk/homilie/sviatky/krstitel.htmlhttp://solivar.fara.sk/news.php?readmore=24

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

...

(Jarka, 22. 12. 2017 20:39)

Z Výkladu Lukášovho evanjelia od svätého kňaza Bédu Ctihodného
(Lib. 1, 46-55: CCL 120, 37-39)
Magnifikat
„Mária hovorila: Velebí moja duša Pána a môj duch jasá v Bohu, mojom spasiteľovi.“ (Lk 1,46-47)
To znamená: Pán ma vyznačil takou veľkou, takou neslýchanou úlohou, že to nielen jazyk nevie vysloviť, ale ani najhlbší cit srdca to nedokáže vystihnúť. Preto zo všetkých síl duše vzdávam vďaky a chvály a všetko, čo prežívam, cítim a myslím, vďačne vkladám do rozjímania o veľkosti toho, ktorému niet konca; môj duch sa teší z večného božstva Ježiša, Spasiteľa, ktorý sa počal v čase a žije v mojom tele.
„Lebo veľké veci mi urobil ten, ktorý je mocný, a sväté je jeho meno.“ (Lk 1,49)
Tieto slová súvisia so začiatkom piesne, kde sa hovorí: „Velebí moja duša Pána.“ Veď iba človek, ktorému Pán urobil veľké veci, môže velebiť Boha dôstojnými chválospevmi a povzbudzovať k tomu aj tých, čo majú účasť na tých istých prisľúbeniach a na tej istej spáse, slovami: „Velebte so mnou Pána a oslavujme jeho meno spoločne.“ (Ž 34,4)
Lebo kto pozná Pána a odmieta ho velebiť z celej sily a oslavovať jeho meno, „bude v nebeskom kráľovstve najmenší“ (porov. Mt 5,19). Jeho meno je sväté. Lebo on svojou jedinečnou mocou vrcholne prevyšuje každé stvorenie a veľmi presahuje všetko, čo vytvoril.
„Ujal sa Izraela, svojho služobníka, lebo pamätá na svoje milosrdenstvo.“ (Lk 1,54)
Pekne nazýva Izraela poslušným a pokorným Pánovým služobníkom, ktorého sa Pán ujal a spasil ho, ako hovorí Ozeáš: „Keď bol Izrael mladý, obľúbil som si ho.“ (porov. Oz 11,1)
Lebo kto sa nechce pokoriť, nemôže byť spasený, ani nemôže hovoriť s prorokom: „Hľa, mne Boh pomáha a môj život udržiava Pán.“ (Ž 54,6) Len „kto sa poníži ako dieťa, ten je najväčší v nebeskom kráľovstve“ (Mt 18,4).
„Ako sľúbil našim otcom, Abrahámovi a jeho potomstvu naveky.“ (Lk 1,55)
Abrahámovým potomstvom nerozumie potomstvo telesné, ale duchovné. Teda nielen tých, čo sa z neho narodili podľa tela, ale všetkých, čo ho nasledujú vo viere, či už sú obrezaní alebo neobrezaní. Veď aj on sám uveril, keď ešte nebol obrezaný, a to sa mu počítalo za spravodlivosť (porov. Gn 15,6; Rim 4,3).
Príchod Spasiteľa je teda prisľúbený Abrahámovi a jeho potomstvu naveky, to jest synom prisľúbenia, ktorým sa hovorí: „Keď ste Kristovi, ste Abrahámovým potomstvom a podľa prisľúbenia dedičmi.“ (Gal 3,29)
Má hlboký zmysel, že aj Pánovo, aj Jánovo narodenie predbiehajú matky proroctvom. Lebo ako sa hriech začal od ženy, tak sa majú aj dobrodenia začať od žien, a ako svet podvedením jednej stratil život, tak sa mu v dvoch, ktoré opreteky spievali, život zasa navrátil.

Matka Pana

(Jarka, 27. 6. 2015 9:01)

sv. Cyril Alexandrijský

„Jak může Bůh, který je věčný, bez počátku a bez konce, mít matku?“ ptají se mnozí, jimž je trnem v oku titul, který Pannu Marii, matku Ježíše Krista, označuje jako Matku Boží či Bohorodičku. Svatý Cyril Alexandrijský a jeho současníci, církevní otcové, tento problém chápali jinak. Oni věděli, že Ježíš Kristus je pravý Bůh a pravý člověk. Hovoříme-li proto o Kristu, hovoříme o Bohu. A právě proto nazýváme Pannu Marii, matku toho, který je Bůh a člověk, Matkou Boží.

Ti, kdo tenkrát upírali Panně Marii označení Bohorodička, popírali také Kristovo božství spojené s lidstvím, jak to činil Nestorios. Proti němu se však postavil právě svatý Cyril Alexandrijský, jehož zásluhou Efezský koncil roku 431 formuloval tento článek víry:

»Jestliže někdo nevyznává, že Bůh je vpravdě Emmanuel, a proto je svatá Panna Bohorodičkou (θεοτόκον) – zrodila totiž tělesně tělem učiněné Slovo, které je z Boha: budiž vyobcován (anathema sit).«

Obyvatelé Efezu tenkrát bouřlivě oslavovali vyhlášení onoho článku víry a vyšli koncilním otcům vstříc s pochodněmi. Tak byl uspořádán první světelný průvod k oslavě Matky Boží. V návaznosti na Efez pak formuloval následující koncil, Chalkedonský, 22. října 451:

»Souhlasně všichni učíme, že Syn, náš Pán Ježíš Kristus, dokonalý v božství a dokonalý v lidství, vpravdě Bůh a vpravdě člověk (…) soupodstatný s Otcem co do božství a soupodstatný s námi co do lidství (…) se zrodil z Bohorodičky (θεοτόκου) Panny Marie co do lidství…«

Závěry Chalkedonského koncilu potvrdil papež Lev I. Veliký 21. března 453. Toho se však již svatý Cyril Alexandrijský nedožil; zemřel 27. června 444 v Alexandri

Z modlitieb Cirkvi

(Jarka, 24. 6. 2013 11:20)

Ant. 3 Ty, chlapček, budeš sa volať prorokom Najvyššieho: pôjdeš pred Pánom a pripravíš mu cestu.

Ant. Ján sa bude volať a jeho narodenie poteší mnohých.

Ant. 2 Sám pôjde pred ním s Eliášovým duchom a mocou, aby pripravil Pánovi dokonalý ľud

Hymnus na sv.Jana Krstitela

(Jarka, 24. 6. 2013 11:16)


Nesmierne šťastný, vznešený a čnostný,
nad sneh si belší, čistý, bez poškvrny,
pustovník tichý, v mučeníctve mocný,
z prorokov prvý.

Ty mocou svojich zásluh pomôž bratom
odvaliť z vnútra balvan hriechov ťažký;
drsnosť ciest zmierni, chodník krivý naprav
na cestu lásky.

Nech Tvorca sveta a náš dobrotivý
Spasiteľ príde do sŕdc očistených;
nech neodkladá svoj krok milostivý
k tým, čo sú v tiesni.

Nech tebe večne, Bože trojjediný,
v nebi znie pieseň chvály, slávy zvučne;
nám vykúpeným odpusť všetky viny,
prosíme vrúcne. Amen.
Brevair 24.6.2013

Lukas 1/68-79

(Jarka, 16. 12. 2012 13:01)

Lk 1, 68-79
Nech je zvelebený Pán, Boh Izraela, *
lebo navštívil a vykúpil svoj ľud
a vzbudil nám mocného Spasiteľa *
z rodu Dávida, svojho služobníka,
ako odpradávna hovoril *
ústami svojich svätých prorokov,
že nás oslobodí od našich nepriateľov *
a z rúk všetkých, čo nás nenávidia.
Preukázal milosrdenstvo našim otcom *
a pamätá na svoju svätú zmluvu,
na prísahu, ktorou sa zaviazal nášmu otcovi Abrahámovi, *
že nás vyslobodí z rúk nepriateľov,
aby sme mu *
bez strachu slúžili
vo svätosti a spravodlivosti pred jeho tvárou *
po všetky dni nášho života.

A ty, chlapček, budeš sa volať prorokom Najvyššieho: *
pôjdeš pred tvárou Pána, pripravíš mu cestu
a poučíš jeho ľud o spáse, *
že mu náš Boh z hĺbky svojho milosrdenstva odpustí hriechy.
Tak nás Vychádzajúci z výsosti navštívi *
a zažiari tým, čo sedia vo tme a v tôni smrti,
a naše kroky *
upriami na cestu pokoja.

Magnificat

(Jarka, 11. 8. 2012 5:37)

Velebí *
moja duša Pána
a môj duch jasá *
v Bohu, mojom Spasiteľovi,
lebo zhliadol na poníženosť svojej služobnice. *
Hľa, od tejto chvíle blahoslaviť ma budú všetky pokolenia,
lebo veľké veci mi urobil ten, ktorý je mocný, *
a sväté je jeho meno
a jeho milosrdenstvo z pokolenia na pokolenie *
s tými, čo sa ho boja.

Ukázal silu svojho ramena, *
rozptýlil tých, čo v srdci pyšne zmýšľajú.
Mocnárov zosadil z trónov *
a povýšil ponížených.
Hladných nakŕmil dobrotami *
a bohatých prepustil naprázdno.

Ujal sa Izraela, svojho služobníka, *
lebo pamätá na svoje milosrdenstvo,
ako sľúbil našim otcom, *
Abrahámovi a jeho potomstvu naveky.

Sláva Otcu i Synu *
i Duchu Svätému.
Ako bolo na počiatku, tak nech je i teraz i vždycky *
i na veky vekov. Amen.