Choď na obsah Choď na menu
 


Prve tajomstvo

3. 6. 2010

 

JEZIS,

ktory slavne z mrtvych vstal

 

 

 

 

 Zmrvychvstanie je skutocna udalost, o ktorej existuju historicke dokazy.

Podla KKC predmetom nasej viery je  nielen udalost historicka , ale aj udalost transcendentna.

Papez Benedikt XVI.pise, ze je to "udalost,ktora sa odohrala v dejinach, no zaroven presahuje historicky priestor a siaha ponad dejiny." /Jezis Nazaretsky II./

 

UDALOST HISTORICKA - je dosvedcena ucenikmi, ktori skutocne stretli zmyrtvychvstaleho Jezisa.

O tom, co sa stalo treti den po ukrizovani /piatok,sobota, nedela skoro rano/svedcia evanjelisti Matus, Marek, Lukas i Jan. A krestania v to veria.

K hrobu na treti den skoro rano prisla Maria Magdalena aj s inymi zenami/ vypovede evanjelistov o pocte zien sa roznia /. Maria Magdalena videla od hrobu ODVALENY KAMEN a PRAZDNY HROB a v nom ulozene plachty. Marii Magdalene sa zjavila NADPRIRODZENA BYTOST vo velkom SVETLE, o ktorej cirkev uci, ze to bol ANJEL/ aj tu sa roznia vypovede evnajelistov ci jeden alebo dvaja/ a  nadprirodzena bytost jej vravi slova, v ktorych zneje :

JEZIS VSTAL Z MRTVYCH

Maria Magdalena potom v zjaveni dostala pokyn, aby o tom povedala ucenikom, a aby oni sli do Galiley, kde  stretnu Zmrvychvstaleho.

Evanjelisti  hovoria o pocetnych stretnutiach  Zmrtvychvstaleho Jezisa s ucenikmi, aj so zenami, az do casu Jezisovho Nanebovstupenia.

Ako prve je v evanjeliu svedectvo o stretnuti Jezisa, ktory vstal z mrtvych, s Mariou Magdalenou. Ale my sme ochotni verit, ze  Zmrvychvstaly Jezis sa najprv, ako prvej, zjavil svojej Matke Marii ,v skrytosti.  MARIA MAGDALENA ostava tou, ktora ako prva zvestovala, ze Jezis nie je v hrobe, ze VSTAL Z MRVYCH. Preto sa o nej moze povedat,ze je

PRVOU ZVESTOVATELKOU VZKRIESENEHO KRISTA.

Mnohi krestania veria alebo si myslia, ze Jezis vstal z mrtvych  s telom ako mal pred smrtou.Jeho telo je vsak ine. A je snad tajomstvom,preco nedovoli sa svojho tela dotknut Marii Magdalene, ale dovoli, aby neveriaci Tomas vlozil ruku do jeho rany po kopiji. Jezisovo telo je premene, ma inu kvalitu, ma nove valstnosti a znaky. Je to vzkriesene a oslavene telo.  Neporusitelne, nesmrtelne, slavne, mocne a duchovne.  A vzkriesene tela spasenych ludi budu raz podobne Jezisovmu telu slavy / Fil 3,20/.

 Jezis zomrel v piatok poobede, vojakom bolo jeho srdce prebodnute, bol teda bez pochyb mrtvy. Bol ulozeny do hrobu. On nebol ulozeny v stave bezvedomia, aby mohol niekto tvrdit, ze sa prebral od bolesti. A pri hrobe stala straz. 

Lekarska veda v 1.stor. v Palestine bola primitivna. Mohlo sa preto stat, ze niekto, kto bol v kome, bol vyhlaseny za mrtveho , a preto sa mrtvy navstivil  po niekolkych dnoch, aby sa zistilo, ci je telo v rozklade.

Dalsim tvrdenim by mohlo byt,  ze bol mrtvy, a jeho telo ukradli. Ale pred hrobom bola postavena straz. A dali ju tam postavit ti,ktori sa tejto moznej situacie bali. Evanjelista Matus svedci , ze chceli straz podplatit, aby svedcili o tom, ze zaspali a urcite telo nieko ukradol. Slubili im, ze nebudu za to sudeni, ponukli im za tuto vypoved vacsie peniaze. Ale straz to odmietla. Vedeli, ze keby svedcili o tom, ze zaspali, nikto by im nepomohol a boli by odsudeni na smrt. A kto by ho mal ukradnut, ked Jezisovi apostoli boli totalne ustraseni a ked Jezisa ukrizovali ,stal pri krizi len apostol Jan. Ostatni sa zlakli vsetkeho.Skoro rano v nedelu, po ukonceni zidovskeho sviatku, ked zeny prisli k hrobu, Jezis v hrobe nebol.

Ani teoria o halucinacii Marii Magdaleny neobstoji, pretoze to, co tvrdila, sa stalo, apostoli stretli zmrtvychvstaleho Jezisa v Galilejskej krajine a nasledovali pocetne stretnutia s nim, o ktorych potom svedcilil

Apostol Pavol svedci, ako sa mu zjavil zmrtvychvstaly Jezis a pise, ze doktrina zmrtvychvstania je podstatnou doktrinou krestanstva. A preto spochybnovanie zmrtvychvstania neobstoji. Mnohi vsak , ktori nechcu prijat pravdu o skutocnom zmrtvychvstani Jezisa  menia autoritu Slova Bozieho a jeho presnost.

UDALOST TRANSCENDENTNA - nadzmyslova- presahuje ramec jednoduchych vypovedi evanjelistov o tom, co sa stalo/ a co bolo mozne vidiet a pocut/ a tu uz pomahaju pri vysvetlovani teologovia. Co znamena zmyrvychvstanie v duchovnom zmysle? Co je jeho podstatou? Co sa v dejinach spasy uskutocnilo tym, ze Jezis vstal z mrvych?

JE TO VSTUP LUDSKEJ PRIRODZENOSTI DO BOZEJ SLAVY.

Jezis vstal z mrvych so svojim pravym Telom, s Dusou a so svojim Bozim Duchom.

Svedci o VITAZSTVE NAD SMRTOU a NAD HRIECHOM.

O, naozaj blazena noc- je to velkonocny chvalospev pri slaveni vzkriesenia.

Nik nebol svedkom ocitych  skutocnosti zmrtvychvstania a ani jeden evanjelista to neopisuje.Nikto nemohol povedat, ako sa zmyrtvychvstanie uskutocnilo fyzicky. Tym menej sa dalo zmyslami postrehnut jeho vnutorna podstata - prechod do ineho zivota. Ale tato udalost v tom, co prevysuje dejiny a presahuje ich, ostava ukryta - OSTAVA V SAMOM SRDCI TAJOMSTVA VIERY.

=========================================================================

Vzkrieseny Kristus sa zjavuje 

Vzkrieseny Kristus sa nezjavuje svetu, ale svojim ucenikom - tym, co prisli s nim z Galiley do Jeruzalema a teraz ich vola spat do Galiley . " Preco si sa ukazal len malej skupinke, na ktorych svedectvo sa teraz musime spoliehat?... To.... zostava Jeho tajomstvom.... Ak Vzkrieseny chce prist k ludom iba prostrednictvom viery svojich ucenikov, ktorym sa ukazal." / Jezis Nazaretsky II,/

 APOSTOLI   su  SVEDKAMI ,

SVEDKAMI ZMRTVYCHVSTALEHO JEZISA pred ludom.

==========================================================================

Kristovo zmyrtvychvstanie je predmetom  viery- znamena to, ze sa neda dokazat a pochopit ludskym premyslanim, lebo je

TRANSCENDENTNYM ZASAHOM BOHA DO STVORENIA a  do DEJIN.

 Aby sme trocha lepsie pochopili toto tajomstvo, citajme dalej :

Vieme, ze pred koncom svojho pozemskeho zivota Pan Jezis vzkriesil Lazara , brata Marty a Marie Magdaleny- z mrtvych. Lazar vstal z hrobu z vole Jezisa a skrze Jeho Bozsku moc.Lazar mal opat telo ako predtym - telo smrtelne -telo, ktore malo byt v buducnosti opat podradene smrti.  Jeho telo nebolo oslavene, bolo ake ako pred smrtou.

Papez Benedikt pise:"pri Jezisovom zmrvychvstani neslo o to, ze isty mrtvy jedinec bol raz opat privedeny k zivotu, ale ze zmrtvychvstanim sa odohral ONTOLOGICKY skok.... otvorila sa nova dimenzia, ktora sa dotyka nas vsetkych a ktora nam vytvorila novy priestor zivota a spolocenstva s Bohom." / Jezis N. II./

" Zmrtvychvstanie otvara novu dimenziu, ktoru zvycajne nazyvame ESCHATOLOGICKOU...otvara novy priestor,.. a vytvara to,co je DEFINITIVNE. V tomto zmysle plati, ze zmrtvychvstanie  je historickou udalostou, tak ako Jezisovo narodenie  ci ukrizovanie. Je vsak aj niecim novym, je to novy typ udalosti." .... " Siaha za dejiny, ale v dejinach zanechalo svoju stopu. preto mozu svedkovia o nom svedcit ako o udalosti novej kality." / Jezis N. II./

Jezis VSTAL Z HROBU v CELEJ KRASE a v SLAVE.

Po zmrtvychvstani Jezisa sa Jeho Dusa opat zjednotila s Jeho Telom /lebo telesnou smrtou sa telo oddeluje od duse/ a ludske Telo Krista dostalo NESMRTELNOST a SLAVU.

TOTO BOLO VITAZSTVO PRE STVORENIE a SLAVA PRE NAJVYSSIEHO.

Ucinkom vzkriesenia Pana bolo PRSLUBENIE vseobecneho vzkriesenia pre cloveka.

  

 Papez Benedikt XVI. pise "Ak s bdelym srdcom pocuvame svedkov  a ak sa OTVORIME ZNAMENIAM, ktorymi Pan vzdy nanovo potvrdzuje ich i svoju doveryhodnost, potom jasne vieme :ON NAOZAJ VSTAL Z MRTVYCH. ON ZIJE." / Jezis Nazaretsky II./

"Telo Vzkrieseneho Krista je duchovny chram, z ktoreho vyviera pramen zivej vody. Kedze nas Duch Svaty vclenil do Krista, sme " chramom ziveho Boha" / 2 Kor 6,16/" / Jezis Nazaretsky II./

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  Nasledujuci text je zo sukromneho zjavenia/ predpokladam, ze to je z diela Marie Agredy, ale je potrebne este to overit/ 

Pri hrobe bolo vela anjelov, ktori sa TELu JEZISA, ktore bolo spojene s BOZSTVOM,

klanali.

Poznanie :

SLOVO,ktore sa stalo TELOM, vzalo na seba nase choroby a nase bolesti, a za nase viny zaplatili nesmierne vela, a zadostcinilo sa spravodlivosti Boha Otca,a Telo Krista bolo ciste a bez viny.

Tu videli adam a eva, co sposobili neposlusnostou- vysoku cena nasej zachrany.

Telo bolo opat dokonale a nic nechybalo - postarali sa o to anjeli.

Dusa vlastnila nesmrtelny zivot a slavu.

V okamihu,ked sa telo stalo opat dokonalym, vstupila do tela dusa a prepozicala mu nesmrtelny zivot a slavu.

JEZISOVO TELO, uz nepotrebovalo lanove plachty a maste,ako tomu bolo pri pohrebe.

Jeho TELO bolo teraz oblecene do 4 darov SLAVY.

- JASNOST

- NESCHOPNOST TRPIET

- JEMNOST

- POHYBLIVOST

Tieto presli z duse spojenej s Bozstvom na TELO.

Tieto dary boli uz od Vtelenia v dusi Jezisa, ale dusa ich nemohla telu odovzdat, boli zadrzane. Preto, aby Telo Krista mohlo trpiet a aby nam ziskalo zasluhy.

Tieto dary boli tak nesmierne vysoke,  boli viac ako slava pri Premeneni na hore Tabor, a pri inych prilezitostiach,ked Jezis zjavoval svoju slavu.

Jezis teraz mal plnost tychto darov,  Telo malo slavu tak ako dusa a nielen na nejaku dobu.

 

 

 

 

EASTERN

 " Ak nebol Kristus vzkrieseny, potom je marne nase hlasanie a marna je aj vasa viera. A potom sa zisti, ze sme falosnymi Bozimi svedkami, lebo sme svedcili proti Bohu, ze vzkriesil Krista, ktoreho nevzkriesil.." / 1 Kor 15, 14-15/.V tychto slovach sv.Pavol drastickym sposobom vyjadril, aky vyznam ma viera vo vzkriesenie Jezisa Krista pre cele krestanske posolstvo: Vzkriesenie je zakladom celeho krestanstva." / pise Benedikt VI. vo svojom diele Jezis Nazaratesky II./

Papez Benedikt pise:"pri Jezisovom zmrvychvstanie neslo o to, ze isty mrtvy jedinec bol raz opat privedeny k zivotu, ale ze zmrtvychvstanim sa odohral ONTOLOGICKY skok.... otvorila sa nova dimenzia,ktora sa dotyka nas vsetkych a ktora nam vytvorila novy priestor zivota a spolocenstva s Bohom." / Jezis N. II./

" Zmrtvychvstanie otvara novu dimenziu, ktoru zvycajne nazyvame ESCHATOLOGICKOU...otvara novy priestor,.. a vytvara to,co je DEFINITIVNE. V tomto zmysle plati, ze zmrtvychvstanie je je historickou udalostou ako Jezisovo narodenie  ci ukrizovanie. Je niecim novym, je to novy typ udalosti." .... " Siaha za dejiny, ale v dejinach zanechalo svoju stopu. preto mozu svedkovia o nom svedcit ako o udalosti novej kality." / Jezis N. II./

Zasluhou Jezisovho zmyrtvychvstania odteraz kazdy clovek, ktory v neho uveri a bude zit v jeho milosti, bude mat na tomto podiel a aj telo cloveka,ktore podleha rozkladu po smrti,  az bude vzkriesene -  ako oslavene telo opat spojene s dusou.

Z Biblie:

Matus 22

  23 V ten deň prišli k nemu saduceji, ktorí tvrdia, že niet zmŕtvychvstania, a pýtali sa ho:
  24 "Učiteľ, Mojžiš povedal, že ak niekto zomrie a nemal deti, jeho brat si má vziať jeho manželku a splodiť svojmu bratovi potomka.
  25 Bolo u nás sedem bratov. Prvý sa oženil a umrel. A pretože nemal potomka, zanechal svoju ženu svojmu bratovi.
  26 Takisto aj druhý a tretí až po siedmeho.
  27 Napokon po všetkých zomrela aj žena.
  28 Nuž ktorému zo siedmich bude manželkou pri vzkriesení? Veď ju mali všetci."
  29 Ježiš im povedal: "Mýlite sa, lebo nepoznáte Písmo ani Božiu moc.
 

30 Pri vzkriesení sa ľudia neženia, ani nevydávajú, ale sú ako anjeli v nebi.

 

Z Katechizmu:


1694 Kresťania, včlenení krstom do Krista, (1267) sú „mŕtvi hriechu“ a žijú „Bohu v Kristovi Ježišovi“ (Rim 6,11); tak majú účasť na živote Zmŕtvychvstalého. Nasledujúc Krista a spojení s ním, môžu napodobňovať „Boha ako milované deti“ a žiť „v láske“ (Ef 5,1-2) tým, že prispôsobia svoje myšlienky, slová a skutky zmýšľaniu „Krista Ježiša“ (Flp 2,5) a budú nasledovať jeho príklad

 

1085 V liturgii Cirkvi Kristus naznačuje a uskutočňuje predovšetkým svoje veľkonočné tajomstvo. Ježiš počas svojho pozemského života svojím učením ohlasoval a svojimi činmi anticipoval svoje veľkonočné tajomstvo. Keď nadišla jeho hodina, prežíva jedinečnú udalosť dejín, ktorá sa nepomíňa: Ježiš „raz navždy“ (Rim 6,10; Hebr 7,27;9,12) umiera, je pochovaný, vstáva z mŕtvych a sedí po pravici Otca. Je to skutočná udalosť, ktorá sa odohrala v našich dejinách, ale je celkom ojedinelá, lebo všetky ostatné udalosti dejín sa raz odohrajú a potom sa pominú, pohltené minulosťou. Naproti tomu Kristovo veľkonočné tajomstvo nemôže zostať iba v minulosti, lebo on svojou smrťou zničil smrť,(519) a všetko, čím Kristus je, a všetko, čo urobil a pretrpel za všetkých ľudí, má účasť na Božej večnosti, takže presahuje všetky časy a stáva sa v nich prítomné.(1165) Udalosť kríža a zmŕtvychvstania pretrváva a všetko priťahuje k Životu.

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

MKH Mlcanlivy svedok zmrtvychvstania - MARIA

(Jarka, 23. 5. 2016 20:02)

Capoliveri (Livorno, Taliansko), 30. marca 1997
Veľkonočná nedeľa
SVEDOK ZMŔTVYCHVSTANIA
„Prežívajte spolu s vašou nebeskou Matkou bezhraničnú radosť tohto dňa Veľkej noci.
Kristus žije!
Kristus vstal z mŕtvych!
Keď sa mi zjavil Ježiš vo svetle svojho osláveného tela v celej svojej božskej nádhere a ako Syn sa sklonil, aby zacelil všetky rany mojej materskej bolesti, moje srdce bolo zaplavené prekypujúcou veľkonočnou radosťou.
Kristus žije! Kristus vstal z mŕtvych!
Ja som sa stala prvým a mlčanlivým svedkom jeho zmŕtvychvstania.
Prvým svedkom, lebo Ježiš si želal, aby predovšetkým jeho Matka mala účasť ako prvá na tejto veľkonočnej radosti.
Som však mlčanlivým svedkom, lebo úloha ohlasovať svetu tento nádherný božský zázrak bola zverená nábožným ženám a učeníkom.
Som svedkom zmŕtvychvstania.
Mojou úlohou bolo posilňovať vieru a napomáhať jej rastu u tých, ktorí v neho uverili.
Dodávala som novú odvahu tým, čo si mysleli, že sa všetko skončilo. Žiadala som nábožné ženy, aby sa ponáhľali k hrobu, o ktorom som vedela, že je prázdny. Posilnila som vieru apoštolov, keď som im povedala, ako sa mi Ježiš ako prvej zjavil v jase svojej božskej slávy.
V Evanjeliách sa o tom nehovorilo, lebo mojou úlohou Matky je byť mlčanlivým svedkom zmŕtvychvstania

MKH

(Jarka, 23. 5. 2016 19:24)

Capoliveri (Livorno, Taliansko), 3. apríla 1994
Veľkonočná nedeľa
JE TO VEĽKONOČNÁ RADOSŤ
„Majte dnes účasť na radosti vašej nebeskej Matky, ktorá prežíva blaženú hodinu vzkriesenia syna Ježiša.
Každá bolesť sa utíši, každá rana sa zacelí vo chvíli, keď sa v žiari svojho osláveného tela približuje ku mne Ježiš, berie ma do náručia, privinie si ma k svojmu prebodnutému Srdcu, z ktorého vychádza lúč mocného svetla, ktorý ma celú ovinie a ponorí do mora obrovskej blaženosti.
Aký je krásny môj Syn v žiari svojho osláveného a božského tela! Už sa stráca spomienka na jeho telo dotlčené a potupené, bičované a doráňané, dopichané tŕňami, prebodnuté klincami, ukrižované a umučené, zložené z kríža a uložené do hrobu.
Teraz je jeho telo plné energie a sily, žiari vo svojej božskej nádhere, vyžaruje jas a moc, vysiela lúče nadľudského svetla, vytvára novú harmóniu života a pokoja, otvára sa ako nežné pohladenie, aby zacelilo všetky rany mojej materinskej bolesti. Syn a Matka sa znova spájajú do jedinej radosti.
Je to veľkonočná radosť.
Je to radosť, ktorá zachvacuje celé ľudstvo, pretvorené podľa plánu Otca.
To je veľkonočná radosť, ktorá zostupuje na všetko stvorenstvo, obnovené a spasené jeho krvavou obetou.
Je to veľkonočná radosť, ktorá prichádza až k zosnulým, aby oslobodila z temnôt smrti duše všetkých spravodlivých v očakávaní.
Je to veľkonočná radosť, ktorá preniká všetkých ľudí, navrátených ako synov do náručia nebeského Otca.
Je to veľkonočná radosť, ktorá potešuje Cirkev na bolestnej ceste, lebo aj ona je dnes povolaná žiť hodiny Getseman a Kalvárie.
Je to veľkonočná radosť, ktorá preniká do sŕdc všetkých mojich synov, potešených a povzbudených k tomu, aby žili bolestnú dobu očisty a veľkého súženia.
Je to veľkonočná radosť, ktorá osvecuje vašu nádej a dáva bezpečnú odpoveď na veľké očakávanie všetkých.
Je to veľkonočná radosť, ktorá vstupuje do vašej doby a pripravuje ju na najväčšiu udalosť celých dejín. Lebo veľkonočné vzkriesenie sa dovŕši v plnosti iba vtedy, keď sa Ježiš vráti v sláve, aby ustanovil medzi vami svoje kráľovstvo, keď všetci splnia Otcovu vôľu a keď sa dostane dokonalej oslavy Najsvätejšej Božskej Trojici.“

Piesen sv.Epifania di Salamine

(Jarka, 6. 8. 2015 19:12)

Pán vstal z mŕtvych! ALELUJA!
“Zobuď sa ty, čo spíš, vstaň
z mŕtvych a osvieti ťa Kristus.
Ja som tvoj Boh, ktorý sa pre teba stal tvojím synom;
v danej mne moci tebe a tým, ktorí z teba pochádzajú, teraz hovorím,
a tým, ktorí sú vo väzení
prikazujem: Buďte slobodní!
Tým, ktorí sú vo tme:
Vyjdite na svetlo!
Tým, ktorí sú mŕtvi:
Vstaňte z mŕtvych!
A tebe prikazujem:
Zobuď sa ty, čo spíš!
Veď som Ťa nestvoril na to,
aby si ostal väzňom v podsvetí.
Vstaň z mŕtvych!
Ja som životom mŕtvych!
Vstaň z mŕtvych, dielo mojich rúk!
Vstaň z mŕtvych obraz,
urobený na moju podobu!
Vstaň z mŕtvych, odíďme odtiaľto!
Ty vo mne a ja v tebe
sme skutočne jedinečná
a nerozdielna prirodzenosť.
Pre teba ja, tvoj Boh,
som sa stal tvojím synom.
Pre teba ja, Pán, som prijal
prirodzenosť sluhu.
Pre teba ja, ktorý som
na nebesiach, zostúpil som na zem a zišiel až pod zem.
S tebou, človeče, som zdieľal ľudskú slabosť.
No potom som sa stal slobodným medzi mŕtvymi …
Nebeský trón je pripravený,
služobníctvo čaká na príkazy,
sála je už zariadená, hostina pripravená, večný príbytok ozdobený
a brány sú otvorené …
a od večnosti je pripravené
pre teba Kráľovstvo Božie.”
(Sv. Epifanio di S alamine

OVOCIE VZKRIESENIA

(Jarka, 5. 5. 2015 9:57)

Jasajme v Kristovi, ktorý svojou mocou znova postavil zborený chrám svojho tela, a vrúcne ho prosme:

Pane, udeľ nám ovocie svojho vzkriesenia.

Kriste, Spasiteľ, pri svojom vzkriesení si zvestoval ženám a apoštolom radosť, že si priniesol celému svetu spásu;

— urob nás svojimi svedkami.

(Pane, udeľ nám ovocie svojho vzkriesenia.)

Ty si svojim verným sľúbil vzkriesenie, pri ktorom vstaneme k novému životu;

— urob z nás hlásateľov svojho evanjelia.

(Pane, udeľ nám ovocie svojho vzkriesenia.)

Ty si sa viac ráz zjavil apoštolom a vdýchol si na nich Ducha Svätého;

— oživ v nás dary svojho Ducha, ktorý všetko obnovuje a posväcuje.

(Pane, udeľ nám ovocie svojho vzkriesenia.)

Ty si sľúbil svojim učeníkom, že s nimi zostaneš až do skončenia sveta;

— zostaň s nami dnes a po všetky dni nášho života.

(Pane, udeľ nám ovocie svojho vzkriesenia.)

Prislubenia

(Jarka, 5. 5. 2015 9:48)

Modlime sa.
Všemohúci Bože, Kristovým zmŕtvychvstaním urobil si nás novým stvorením pre večný život; prosíme ťa, daj nám pevnú vieru a nádej, aby sme nikdy nepochybovali, že sa splnia tvoje prisľúbenia. Skrze nášho Pána Ježiša Krista, tvojho Syna, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov

Pozehnanie

(Jarka, 9. 5. 2013 20:45)

Boh pokoja, ktorý pre krv večnej zmluvy vzkriesil z mŕtvych veľkého pastiera oviec, nášho Pána Ježiša, nech vás utvrdí v každom dobre, aby ste plnili jeho vôľu; a nech v nás vykoná, čo sa jemu páči, skrze Ježiša Krista. Jemu nech je sláva na veky vekov. Amen.

Z katechizmu

(Jarka, 7. 4. 2013 13:57)

1694 Kresťania, včlenení krstom do Krista, (1267) sú „mŕtvi hriechu“ a žijú „Bohu v Kristovi Ježišovi“ (Rim 6,11); tak majú účasť na živote Zmŕtvychvstalého. Nasledujúc Krista a spojení s ním, môžu napodobňovať „Boha ako milované deti“ a žiť „v láske“ (Ef 5,1-2) tým, že prispôsobia svoje myšlienky, slová a skutky zmýšľaniu „Krista Ježiša“ (Flp 2,5) a budú nasledovať jeho príklad

Aleluja!

(Jarka, 4. 8. 2012 14:30)


Pán vstal z mŕtvych, ako bol povedal; jasajme a veseľme sa všetci, lebo on kraľuje naveky! Aleluja! Aleluja! Aleluja!

Sk13, 30-33

(Jarka, 4. 8. 2012 14:24)


Boh vzkriesil Ježiša z mŕtvych a on sa mnoho dní zjavoval tým, čo s ním prišli z Galiley do Jeruzalema, a teraz sú jeho svedkami pred ľudom. A my vám zvestujeme, že prisľúbenie, ktoré dostali naši otcovia, Boh splnil ich deťom, keď nám vzkriesil Ježiša, ako je aj v druhom žalme napísané: Ty si môj syn. Ja som ťa dnes splodil.

Velkonocny ohen v Jeruzaleme

(Jarka, 4. 8. 2012 14:16)

Dejiny Jeruzalemskej pravoslávnej cirkvi po stáročia spomínajú zostúpenie Blahodatného ohňa v chráme Kristovho vzkriesenia v Jeruzaleme.
Čo je to blahodatný oheň? Svätý oheň sa objavuje v Jeruzaleme v tomto chráme už takmer 2000 rokov na Veľkú noc ako svedectvo víťazstva Spasiteľa nad hriechom a smrťou. Prichádza "odnikadiaľ".
Vedci doteraz nie sú schopní objasniť pod

statu zábleskov a svetiel, ktoré je možné pozorovať počas obradu zostúpenia.
Táto udalosť sa deje naBielu sobotu pri zhasnutí všetkých sviečok a lámp v chráme. Okolo 13.30 jeruzalemský patriarcha vstupuje do Kristovho hrobu. Podľa obradu sa vyzlieka a zostáva oblečený iba v spodnom kňažskom odeve. Toto robí preto, aby bolo zjavné, že si so sebou neprináša žiadne zápalky, alebo čokoľvek iné, čo by mohlo zapáliť oheň. Patriarchu preverujú židovskí policajti a sledujú to aj predstavitelia iných vierovyznaní. Potom patriarcha vstupuje do kuvuklie, čo je malá kaplnka uprostred chrámu Božieho hrobu. Je v nej malá jaskynka s autentickým Pánovým hrobom. Pred tým, než do nej patriarcha vstúpi, je taktiež starostlivo prehliadnutá. Dvere sa zatvoria a rozhostí sa napäté ticho. Všetci sa modlia a prosia Boha o dar blahodatného ohňa. Podľa tradície rok, keď oheň nezostúpi, bude posledný a jeruzalemský chrám bude zničený.
Pred zostúpením ohňa začínajú chrám osvetľovať záblesky svetla, preskakujú malé blesky, môžu sa samy zapáliť olejové lampy a z ikon začne vytekať vonný olej - myro. Na modlitby patriarchu i celej Cirkvi sa zázračným spôsobom pri nepochopiteľných bledomodrých zábleskoch v hrobe Ježiša Krista zapália sviečky, s ktorými potom patriarcha výjde z hrobu a rozdá svetlo všetkým zhromaždeným veriacim. Podivuhodné je, že tento oheň prvých 5 - 10 minút vôbec nepáli. Prítomní sa v ňom doslova omývajú , vodia ho po rukách , tvárach, naberajú ho do dlaní. Tento oheň nespáli vlasy, ale dokáže zapáliť sviečky a olejové lampy.
Blahodatný oheň potom veriaci roznášajú v špeciálnych lampách letecky do svojich Cirkví, kde sa tiež rozširuje po jednotlivých chrámoch v mestách a obciach.



Jeruzalemská cirkev má mimoriadne postavenie v Kristovej cirkvi. Preto aj verš z večierne na bielu sobotu o nej hovorí:
- Radujsa svätý Sion, matka Cirkvi, Boží príbytok:
lebo ty si vzkriesením prvý prijal odpustenie hriechov.
Centrom Veľkonočných sviatkov v Jeruzaleme je Chrám Kristovho Vzkriesenia, ktorý sa nachádza na Golgote, predtým častokrát nazývanej aj Údolie mŕtvych, lebo tam sa vykonávali popravy. Toto teritórium bolo kedysi za hradbami starého mesta.
Po zbúraní Jeruzalema rímanmi a jeho obnove v roku 136 rímskym cisárom Hadriánom, pohania v snahe, aby toto miesto nebolo navštevované a uctievané kresťanmi, v tejto lokalite vybudovali pohanské chrámy zasvätené Venuši a Jupiterovi.
Kresťania si však dobre pamätali miesto, kde bol Kristus ukrižovaný a pochovaný. Tajne ho navštevovali a podľa svojich možností úzkostlivo naň dohliadali ako na svätú vec, lebo vedeli, že ani Venuša ani Jupiter ako božstvá neexistujú a nemôžu poškvrniť miesto, kde bola vykonaná naša spása.
V roku 326, keď svätá Helena, matka cisára Konštantína Veľkého, navštívila Jeruzalem, na základe dôkladného prieskumu určila miesto chrámového priestoru. V ňom sa nachádzali miesto ukrižovaniaJežiša Krista, kameň na ktorom bol čiastočne pomazaný pred uložením do hrobu, samotný Ježišov hrob a aj miesto kde bol zázračným spôsobom po 300 rokoch nájdený jeho pravý kríž.
Chrám, ktorý vidíme v súčasnej podobe, je veľmi rozsiahly. Jeho základnú časť spravuje Grécky pravoslávny patriarchát jeruzalemský. V chráme sa nachádza aj oltár a bohoslužobná miestnosť, ktorý používa rímsko-katolícka cirkev. Bohoslužobné priestory tu má aj arménska cirkev. No dejinné udalosti sa vyvinuli tak, že kľúče od chrámu, ktorý má jeden hlavný vchod, držia moslimovia.

podla zjavenia od sv.Brigity

(Jarka, 4. 8. 2012 13:54)

"Můj Syn vstal z mrtvých jako silný lev, neboť potřel ďáblovu moc a vytrhl duše svých vyvolených, kteří s ním vystoupili do nebeské radosti",
uvádí o události vzkříšení Ježíše Krista mystička sv. Brigita Švédská (1303-1373), patronka Evropy.



Maria mluví k nevěstě: Můj Syn vstal z mrtvých jako silný lev, neboť potřel ďáblovu moc a vytrhl duše svých vyvolených, kteří s ním vystoupili do nebeské radosti. Ale možná se zeptáš, kde byly ty duše, jež tehdy vysvobodil z předpeklí, dokud ne­vystoupil na nebe? Odpovídám ti, že byly v jakési radosti známé jen mému Synovi. Neboť kdekoli byl a je můj Syn, tam byla a je sláva a radost, jako řekl lotrovi: „Dnes budeš se mnou v ráji."[1] Také v Je­ruzalémě povstalo mnoho zesnu­lých svatých, které jsme viděli a jejichž duše vy­stoupily s mým Synem, ale těla očekávají s jinými soud a vzkříšení. Mně však, která jsem Matkou Boží, když jsem po jeho smrti byla sklíčena nepochopitelnou bolestí, se zjevil týž můj Syn dříve než ji­ným a ukázal se mi hmatatelně, utěšuje mě a připomínaje, že viditelně vystoupí na nebe. A i když to není zapsáno pro mou pokoru, přece tomu tak opravdu bylo, že můj Syn, když povstal, se mně ukázal dříve než komukoli jinému.



(Zjevení svaté Brigity o životě a utrpení Ježíše Krista a jeho slavné matky Panny Marie, XXII. Přeložil Ludvík Vrána. Text převzat z knihy Tajemná slova. Zjevení a vidění svaté Brigitty Švédské, Olomouc 1938. Pro lepší srozumitelnost jazykově upraveno redakcí Revue Theofil