Prve tajomstvo
JEZIS,
ktoreho si Panna z Ducha svateho
pocala
26 V šiestom mesiaci poslal Boh anjela Gabriela do galilejského mesta Nazareta, 27 k panne zasnúbenej mužovi menom Jozef, z domu Dávidovho. Meno panny bolo Mária. 28 Keď vošiel k nej, povedal: Raduj sa, milosti plná! Pán s tebou. 29 Ona sa zarazila nad jeho rečou a rozmýšľala, čo tento pozdrav znamená. 30 Anjel pokračoval: Neboj sa, Mária, našla si milosť u Boha. 31 Hľa, počneš, porodíš syna a dáš mu meno Ježiš. 32 On bude veľký. Bude sa volať synom Najvyššieho a Pán, Boh, mu dá trón jeho otca Dávida. 33 Bude kraľovať nad Jákobovým domom naveky a jeho kráľovstvu nebude konca. 34 Mária odpovedala anjelovi: Ako sa to stane? Veď ja nepoznám muža. 35 Anjel jej odpovedal: Duch Svätý zostúpi na teba a zatôni ťa moc Najvyššieho, a preto aj dieťa bude sväté a bude sa volať Božím Synom. 36 Pozri, aj tvoja príbuzná Alžbeta, ktorú pokladali za neplodnú, počala vo svojej starobe syna a je už v šiestom mesiaci, aj keď o nej hovorili, že je neplodná, 37 lebo u Boha nič nie je nemožné. 38 Na to Mária odpovedala: Som služobnica Pána, nech sa mi stane podľa tvojho slova. A anjel od nej odišiel.
Lukasovo evanjelium hovori
- o historickej udalosti,
ktora sa stala v chudobnom domceku v NAZARETE, v Galilei, ale aj
- o udalosti, ktora je nadprirodzena,
ktorou Boh zasahuje do dejin sveta a cloveka .
V tejto udalosti dojde k naplneniu dolhodobeho ocakavania zidovskeho naroda.
Stara zmluva predpovedala PRICHOD MESIASA. Nachadza sa v nej mnoho proroctiev o nom.
Izaias 7/14, Izaias 9,5 a Micheas 5,1
Dolezite je proroctvo v suvislosti s tymto tajomstvom, ktore hovori, ze PANNA pocne a porodi syna a da mu meno Emmanuel / Boh s nami/. A o jeho povode sa pise: Jeho povod je daleko,v odvekych casoch.
Izaias 9. kapitola
1 Ľud, čo kráča v tmách, uvidí veľké svetlo, nad tými, čo bývajú v krajine temnoty, zažiari svetlo. 2 Rozmnožil si ich jasot, zväčšil si ich radosť. Radujú sa pred tebou, ako sa raduje pri žatve, ako sa jasá pri delení koristi. 3 Jarmo, čo ho ťaží, palicu na jeho chrbte a prút jeho utláčateľa si zlámal ako v dňoch Midjánčanov. 4 Každá obuv, ktorej dupot otriasa zemou, a každý krvou zmáčaný plášť budú spálené a strávi ich oheň. 5 Lebo chlapček sa nám narodil, daný je nám syn, na jeho pleciach bude spočívať vláda a jeho meno bude Obdivuhodný radca, Mocný Boh, Večný Otec, Knieža pokoja. 6 Miera jeho vlády a pokoj nebude mať konca na Dávidovom tróne a v jeho kráľovstve, ktoré upevní a posilní právom a spravodlivosťou odteraz až naveky. Horlivosť Hospodina zástupov to urobí.
Micheaš 5,1
Ty však , BETLEHEM, EFRATA,
hoci si najmenší medzi judskými rodinami,
z teba vyjde ten, ktory je určený za VLÁDCU v Izraeli.
Jeho POVOD je ODPRADÁVNA, od dni VECNOSTI.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Predstavy cloveka o splodeni dietata boli jednoznacne spojene so skusenostou, ze ide o splodenie z muza v lone zeny. Spojene so stratou panenstva, pre telesny sposob plodenia noveho cloveka, ktory bol urceny pre ludske pokolenie po spachani prveho hriechu voci Bohu a straty raja na zemi.
Preto aj Panna Maria pri zvestovani sa pyta anjela- Ako sa to stane, ved ja muza nepoznam. A anjel jej zvestuje, ako sa to stane. Panna Maria prijima. A tak sa vyplnuje proroctvo Izaiasa: PANNA POCNE...
Jezis ako syn Marie mohol byt povazovany za syna Jozefa, ale Jozef mal funkcu OCHRANOVAT Pannu Mariu i Syna a tiez funkciu VYCHOVAVATELA Syna. Bol strazcom rodiny a robotnikom, ktory sa staral o materialnu stranku zivota na zemi.
Panna Maria v case mimoriadnej udalosti ZVESTOVANIA bola zasnubena, nezacala zit so sv.Jozefom ako zena a muz v manzelstve.
Okrem toho tradicia hovori i o tom, ze sa tak Maria aj Jozef prv, nez Bozia prozretelnost rozhodla o tom, ze maju zit spolu, zasvatili Bohu vo svojom panenstve. Na zidovske casy duchovneho zivota velmi nezvykle.
A tak v lone Marie dochadza k pocatiu Syna nadprirodzenym sposobom.Bude t Syn Boha i Syn cloveka. Je Synom Boha Otca, ktory posiela svojho Syna do lona Marie, aby v nom skrze Ducha sv.prijal ludsku prirodzenost.
Ludsku prirodenost prijima z tela precisteho , ktore bolo vopred uz pri pocati ochranene od dedicneho hriechu.Je synom cloveka - lebo je synom matky, zeny, ale takej, ktorej sa dedicny hriech ani ziaden osobny nedotkol.
Preto sa modlime : Jezis bol splodeny, nie stvoreny - vo Vyznani viery. Splodeny skrze Ducha svateho.
Stvoreny je kazdy novy clovek, kazde nove zive stvorenie, sposobom, ktory urcil Boh - zo zeny a z muza.
Sviatok, ktory slavime 25.3. je sviatkom Splodenia Bozieho syna v lone Panny Marie. Je sviatkom, ktorym slavime zostupenie Slova - druhej Bozskej osoby jedineho Boha, Najsvatejšej Trojice, do lona Matky
preto, aby toto Slovo prijalo na seba ludsku prirodzenost, aby sa stalo CLOVEKOM.
Tento sviatok nema nic spolocne s pocatim cloveka, stvorenim noveho cloveka z muza a zo zeny, ktori vedome alebo nevedome v akte spojenia tela spolupracuju s Bohom, ktory vlieva do tela dusu.
Sviatok 25.3. je oslavou diela spasy, oslavou udalosti, ktoru Katechizmus nazyva
zaciatok DIELA SPASY Jezisa Krista.
Je to nieco tak nesmierne velkeho, ze by sa to nemalo zamienat a ulozit do mysle ako nieco, co je podobne s pocatim nejakeho cloveka vo svete, ktore chceme ochranit pred smrtou v lone matky.
Nema nic spolocne s pocatim dietata v lone matiek, aj ked sa na Slovensku tento zvyk uz tak ujal, ze veriaci potom nepoznaju a nechapu vyznam udalosti Zvestovania.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Spojenie bozskej a ludskej prirodzenosti je hypostaticke.
Hypostaticka unia,
to je oznacenie pre osobne spojenie - dve prirodzenosti su spojene v jednej osobe - a tou osobou je DRUHA OSOBA BOZIA . Zaciatkom hypostatickej unie, zaciatkom vtelenia, zaciatkom utvorenia ludskej prirodzenosti druhej bozskej osoby je udalost ZVESTOVANIA- slova anjela Duch svaty zostupi na Teba... a Mariino FIAT bolo konecnym slovom pre tento zaciatok.
Kristus clovek je
- ludska osoba,ktora je Bohom , ma v sebe prirodzenost Boha a
- Bozia osoba, ktora si vzala ludsku prirodzenost.
Clanok viery o hypostatickej unii vychadza zo slov Jezisa z cias, kedy zil na zemi
Tomuto zjaveniu zodpoveda aj viera apostolov.
Okrem hriechu a nezriadenej ziadostivosti bol Jezis Kristus vo vsetkom podobny cloveku.
Ucitelsky urad pri formulovani hypostatickej unii pouziva vyrazy
osoba, prirodzenost a subsistencia.
Z ucenia Chalcedonskeho koncilu je zrejme, ze sa nesmie zamienat osoba s vyrazom prirodzenost.
V Bohu je jedno bytie, jedna prirodzenost, ale su v nom tri osoby / aj tri hypostazy aj tri subsistencie/.
V Jezisovi Kristovi su dve prirodzenosti, a to bozska a ludska / aj dve podstaty aj dve bytia/,
ale len jedna osoba , a to bozska / a aj jedna subsistencia a jedna hypostaza/
DVE PRIRODZENOSTI:
Ludska prirodzenost znamena telo, krv a dusu ,
Bozia prirodzenost znamena BOZSTVO - druha Bozska osoba , ktorym je Slovo Bozie a ktore je Synom Otca.
Nikdy sa bozszvo od OKAMIHU vtelenia neoodelilo od luskej prirodzenosti, ani v case smrti Jezisa na krizi.
Telo Krista este pred svojim ukrizovanim tu na zemi prijalo podobu chleba a toto telo , tato prirodzenost je nadalej spojena s bozskou prirodzenostou a preto TELO Jezisa v podobe chleba, to je Boh, druha Bozska osoba, Slovo Bozie.
---------------------------------------------------------------------------------
Prisla plnost casu. Nastal okamih, ktory bol od vecnosti v mysli vsemohuceho Boha Stvoritela pripraveny pre to, aby Boh, ktory je Otcom, poslal na zem svojho JEDNORODENEHO SYNA.
Tento okamih ocakavala v modlitbach aj Maria tak ako vsetci zbozni zidia vyprosujuc si skory prichod prorokmi prislubeneho Mesiasa.
Stastna je chvila,kedy sa SLOVO STALO TELOM a PREBYVALO MEDZI NAMI. Bozi Syn vzal na seba ludsku prirodzenost. A ludska prirodzenost bola povysena Slovom Bozim k dostojnosti Boha, aby sa tak kazdy clovek stal vo viere dietatom nebeskeho Otca. Inak vyjadrene: Stastna je chvila okamihu vtelenia,kedy SLOVO vo svojej Bozskej Osobe prijima ludsku prirodzenost a v tejto hypostatickej jednote je ludstvo pozdvihnute k osobnej jednote so samym Bozstvom.
Spojenie bozskej a ludskej prirodzenosti v pocatom Dietati je hypostaticke. Jezis je Synom Najvyssieho podla svojej bozskej prirodzenosti a Synom Marie, Panny, podla svojej ludskej prirodzenosti. Je jednou osobou, Bohoclovek, s dvoma prirodzenostami.
Vtelenie Bozieho Slova je zaciatkom diela spasy Jezisa Krista.
Nevyslovny je okamih ZVESTOVANIA.
Boh poslal archanjela Gabriela, aby prijal Mariine ANO k uskutocneniu jeho VECNEHO PLANU SPASY a k velkemu tajomstvu VTELENIA SLOVA v panenskom lone Marie. Tato historicka udalost je nadprirodzenym zasahom do zivota Marie a buducnosti celeho ludstva
Slovo Otca sa z lasky cele zverilo Marii. Po jej Fiat ZOSTUPILO do jej panenskeho lona. Zverilo sa Marii vo svojej bozskosti. Vecne Slovo druha Osoba Najsvatejsej Trojice, sa po vteleni ukrylo a schulilo v pribytku zazracne pripravenom Duchom svatym - v PANENSKOM LONE. Zverilo sa Marii vo svojej ludskosti hlbokym sposobom , ako sa zveruje kazde dieta svojej mame, od ktorej ocakava vsetko: krv, telo, dych , potravu a lasku, aby kazdym dnom v jej tele rastlo.Preco sa Boh zveril ludskemu tvoru? Dovod treba hladat v tajomstve Bozej lasky. Boh si mohol zveril aj ine cesty,aby prisiel k cloveku, ale zvolil si Mariinu cestu.Je to cesta hlbokej pokory a vedomia vlastnej ubohosti a cesta dokonalej ochoty plnit Boziu volu.
Maria je preto MATKOU VTELENIA tak ako je Matkou Vykupenia, ktore ma tu svoj podivuhodny zaciatok.
Okamih Vtelenia je spolupracou - Druha Osoba Najsvatejsej Trojice ZOSTUPILA do lona Panny Marie v ocakavani jej materskej spoluprace, aby mala od nej svoju ludsku prirodzenost, a tak sa mohla stat Clovekom v Bozskej Osobe Mariinho Syna Jezisa.Maria s velkou laskou darovala Slovu ludsku prirodzenost. Maria je MATKOU BOHA. Bola vyvolena, aby priniesla BOHA ludom a vyvolena,aby ako Matka vsetkych ludi privadzala ludi k Bohu. Cele Nebo, ako verime, jasalo, lebo sa divalo na Tajomstvo vtelenia, ktore bolo zaroven tajomstvom LASKY MARiinho Neposkvrneneho Srdca.
. Mariine ANO je ovocim jej MLCANIA, vnutorneho i vonkajsieho,v ktorom zila a v ktorom sa orientovala iba na hladanie SLOVA BOZIEHO. Toto mlcanie dokonale ukryvalo velky Otcov plan.A Maria ho aj po Vteleni nadalej ziarlivo strazila vo svojom Srdci. jej matersky suhlas bol NEVIDITELNY a TAJNY, cakal ho a prijal Boh Otec.
Mariine ANO je tiez ovocim jej mnohych modlitieb. A jej ANO bolo tiez dokonalym SUHLASOM k UTRPENIU, pretoze v okamihu Vtelenia Maria prijala cele utrpenie Synovo.
Boh požehnal zem, keď na ňu zostúpil náš Spasiteľ. (Origenes)
Kol 2, 9. 10. 12 V Kristovi telesne prebýva celá plnosť Božstva
Komentáre
Prehľad komentárov
Všemohúci Bože, Stvoriteľ a Vykupiteľ človeka, tvoje večné Slovo sa v lone panenskej matky stalo telom; láskavo vypočuj naše prosby a dopraj, aby nám tvoj jednorodený Syn, ktorý prijal našu ľudskú prirodzenosť, dal účasť na svojom božskom živote. Lebo on žije a kraľuje na veky vekov.Amen.
Rodicia Panny Marie
(Jarka, 20. 3. 2012 18:17)
Podla diela Bohoclovek od Marie Valtorty: kapitola 4, 1.diel :
Anna pochadzala z kmena Arona, bola to cnostna zena, o ktorej pise biblicke slovo toto : Prisl.31,10-13.
Joachim pochadzal z kmena krala Davida: On hladal cnost viac ako krasu a bohatstvo. Anna bola zena velkych cnosti. Ano vsetky cnosti boli v nej spojene ako kvety v kytici, aby vytvorili nieco jedinecne pekne: cnostnu zenu.
Joachym sa zasnubil dvakrat s cnostou MUDROST,lebo on tuto cnost miloval viac ako vsetky ostatne. On sa zasnubil s mudrostou,ktora bola ukryta v srdci spravodlivej zeny.
Anna, dcera Arona , si neziadala nic ine iba zit so spravodlivym muzom v presvedceni, ze radost rodiny je v spravodlivosti.
A aby symbol silnej zeny naplnila chybalo jej dieta, ktore malo byt korunou slavy vydatej zeny a ktore malo byt dovodom manzelstva tak, ako sa pise : Pr.17,6
Pre Joachyma sa stala pozehnanim ako sa pise: Pril. 5,18-19
Joachym a Anna si priali syna a narodit sa im mala Matka Pana.
V Knihe mudrosti sa o tom pise: M 8,13.
Mali sa najprv stat kralovskymi dusami pravej a trvalej cnosti, ktore ziadna udalost nezrani.
Cnost viery, cnost lasky, cnost nadeje, cnost cistoty.
Upevnovani v tychto cnostiach prisiel den, ked sa Joachymovi a Anne narodilo dieta Maria - Matka Pana.
O, svata cistota manzelov! Cistota Joachyma a Anny!
Re: Rodicia Panny Marie
(Prisl 31 /Biblia/, 16. 12. 2012 17:30)
11 Bezpečnosť nachodí srdce jej muža v nej, bo núdze o zisk niet.
12 Gazduje mu dobre, a nie zle po všetky dni svojho života.
13 Dbá veľmi o vlnu a o ľan a radostne jej ide práca od ruky.
Re: Rodicia Panny Marie
(Prisl./Biblia, 16. 12. 2012 17:38)
17/6 Korunou starcov (sú ich synovia a) vnukovia a ozdobou synov (sú) ich otcovia.
5/17 Nech patria iba tebe samému a okrem teba nikomu! áž 18 Nech je požehnaný tvoj prameň a teš sa žene svojej mladosti!
Re: Rodicia Panny Marie
(Kniha mudrosti /Biblia/, 16. 12. 2012 17:39)
8/3 (A čo viac), ja nesmrteľnosť nadobudnem pre ňu a tým, ktorí po mne prídu, nechám večnú pamiatku.
Panenstvo
(Jarka, 16. 12. 2012 16:22)
Tridentský koncil potvrdil výrazne vyššiu hodnotu panenstva zasväteného Bohu ako je hodnota sviatostného manželstva. Pripomína to okrem iného pápež Pius XII. v encyklike o panenstve. Čítame tam: „Sväté panenstvo vznešenosťou prevyšuje manželstvo“, pretože túži po dosiahnutí vyšších cieľov a vedie k úplnému oddaniu sa Kristovi a predovšetkým k skutočnému zasnúbeniu sa s Ním.
Manželstvo je sviatosťou, obrazom zväzku Krista s Cirkvou. Panenstvo je tiež skutočným zasnúbením človeka s Bohom. Manželstvo, sviatosť dávajúca milosť, je znakom a účasťou na láske, ktorou Kristus miloval Cirkev (LG 41). Panenstvo vystupuje nad tento znak. Je realizáciou, nielen znakom, úplného odovzdania sa Bohu. Panenstvo je tým, čo manželstvo len naznačuje. Skutočnosť je nádhernejšia a krajšia ako znak – sviatosť. Manželstvo je len symbolom snúbeneckého vzťahu, snúbeneckej lásky, ktorá bezprostredne spája pannu s Kristom. Keď podčiarkujeme vyššiu hodnotu panenstva, nechceme tým podceňovať manželstvo. „Každý má svoj vlastný dar od Boha: jeden tak, druhý inak“ (1 Kor 7, 7).
od sv.Petra Chryzologa/ biskup a ucitel cirkvi/
(Jarka, 30. 7. 2012 8:33)
Tajomstvo vtelenia
Keď Panna počne, panna porodí a pannou ostáva, to nie je bežný zjav, ale znamenie, to nie je rozum, ale sila, to je Stvoriteľ, nie príroda, to nie je všeobecné, ale jedinečné, to je božské, nie ľudské. Že sa Kristus narodil, to nebola nevyhnutnosť, ale moc, to bolo tajomstvo lásky, obnovenie ľudskej spásy. Ten, ktorý bez narodenia utvoril človeka z nedotknutej hliny, utvoril človeka tak, že sa narodil z nedotknutého tela. Ruka, ktorá dobrotivo vzala hlinu a z nej nás vytvorila, vzala si dobrotivo telo, aby nás obnovila. Teda to, že Stvoriteľ je vo svojom stvorení, že Boh je v tele, to je česť pre stvorenie, a nie zníženie Stvoriteľa.
Človeče, prečo si tak málo ceníš seba, keď si taký vzácny Bohu?! Keď ťa Boh tak poctil, prečo sa znehodnocuješ?! Prečo zisťuješ, z čoho si stvorený – a načo si stvorený, to neskúmaš? Či nie je celý dom tohto sveta, ktorý vidíš, stvorený pre teba? Pre teba záplava svetla zaháňa tmy, ktoré ťa obklopujú. Pre teba je ustanovená noc, pre teba je vymeraný deň. Pre teba je nebo ožiarené mnohotvárnym svitom slnka, mesiaca a hviezd. Pre teba je zem obsypaná kvetmi, hájmi a ovocím. Pre teba bolo stvorené obdivuhodné množstvo živočíchov vo vzduchu, na poliach a v krištáľovej vode, aby radosť nového sveta nezakalila smutná samota.
A predsa tvoj Stvoriteľ myslí ešte na to, čím by zväčšil tvoju dôstojnosť: vkladá do teba svoj obraz, aby tento viditeľný obraz sprítomňoval na zemi neviditeľného Tvorcu a urobil ťa na zemi svojim zástupcom, aby taký rozsiahly majetok sveta nebol bez Pánovho zástupcu. Čo Boh sám od seba urobil v tebe, to si láskavo osvojil a chcel, aby ho bolo možno priamo vidieť v človeku, v ktorom sa predtým dával vidieť iba ako v obraze. Dal, aby človek vlastnil toho, ktorý predtým súhlasil, aby sa mu človek iba podobal.
Kristus sa teda rodí, aby svojím narodením obnovil skazenú prirodzenosť. Stáva sa dieťaťom, necháva sa živiť, prechádza etapami života, aby nastolil jediný dokonalý, trvalý vek, ktorý on stvoril. Nesie človeka, aby už človek nemohol padnúť. Toho, ktorého urobil pozemským, robí nebeským. Tomu, ktorého oživil ľudským duchom, dáva ducha božského života. A takto ho celého dvíha k Bohu, aby v ňom neostalo nič z toho, čo patrí hriechu, smrti, strasti, bolesti a zemi. Toto nám prináša náš Pán, Ježiš Kristus, ktorý je Boh a s Otcom žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým teraz i vždycky i po nesmrteľné veky vekov. Amen.
O pocati Pana
(Jarka, 20. 3. 2012 18:29)
Podla diela Bohoclovek od Marie Valtorty, diel I., kap.25:
Maria vravi : " Ked som pochopila svoju ulohu, ku ktorej ma povolal Boh, naplnila ma RADOST. Moje srdce,ktore bolo zatvorenou laliou sa otvorilo a vytiekla z neho KRV. Tato krv bola zakladom a zemou, z ktorej sa vybudoval klicok Pana. Aka RADOST byt Matkou!!!"
Modlime sa.
(Jarka, 17. 12. 2012 13:09)