Choď na obsah Choď na menu
 


Prve tajomstvo

3. 6. 2010

 

 

 

 

 

JEZIS,

ktory bol pokrsteny v Jordane a zacal 

svoje verejne ucinkovanie 

 

 

Matus kapitola 3

3 Vtedy Ježiš prišiel z Galiley k Jordánu za Jánom, aby sa mu dal pokrstiť. 

                14 Ale Ján mu odporoval a hovoril: "Ja by som sa mal dať tebe pokrstiť, a ty prichádzaš ku mne?"

                15 Ježiš mu však povedal: "Len to nechaj, lebo sa patrí, aby sme splnili všetko, čo je spravodlivé." Potom mu už neodporoval.

                16 Keď bol Ježiš pokrstený, hneď vystúpil z vody. Vtom sa mu otvorilo nebo a on videl Božieho Ducha, ktorý ako holubica zostupoval a prichádzal nad neho.

                17 A z neba zaznel hlas: Toto je môj milovaný Syn, v ktorom mám zaľúbenie."

 

 JEZISOV KRST naznacuje, PRECO PRISIEL. VZIAT NA SEBA HRIECHY sveta.

http://www.trojica.sk/kazne/b_02_03/an_vn/krst.html

Janov krst spocival v ponoreni do vody a bol znakom DUCHOVNEHO OCISTENIA. Pokrsteni vyznavali svoje hriechy, cim uznali, ze su hriesni a prejavili potrebu ocistit si svedomie i TUZBU PO NOVOM ZIVOTE.J anov krst bol predobrazom a pripravou na krst, ktory ustanovi Jezis.

Jezis si ziadal prijat Janov krst. Stavia sa do podoby hriesnika. On - precisty, pokorny BARANOK. 

 Krst Jezisa Krista je zaciatkom jeho verejneho ucinkovania. Tuto udalost opisuju kanonicke evanjelia podla Matusa, Marka a Lukasa.  Mnohi moderni vedci  vidia v tomto skutku  historicku udalost, ktora ziskava podobne ako ukrizovanie Jezisa doveryhodnost a sluzi k studiu o historickom Jezisovi.

Krst Jezisa Krista zaraduju medzi pat najvacsich udalosti, ktore su zname o Jezisovi /premenie, ukrizovanie, zmrtvychvstanie a nanebovstupenie/.

Mnohe krestanske cirkvi vidia v tomto akte suvislost s krstom krestanom / Sk 19,1-7/.

Synopticke evanjelia /Matus, Marek a Lukas/ opisuju, ze po krste sa Pan Jezis vybral na dobu 40 dni na pust, aby sa pripravil postom na verejne ucinkovnaie.

 

Jan 1

25 A pýtali sa ho: "Prečo teda krstíš, keď nie si Mesiáš ani Eliáš ani prorok?"
26 Ján im odpovedal: "Ja krstím vodou. Medzi vami stojí ten, ktorého nepoznáte.
27 On prichádza po mne a ja nie som hoden rozviazať mu remienok na obuvi."

28 To sa stalo v Betánii za Jordánom, kde Ján krstil.
29 Keď na druhý deň videl, ako k nemu prichádza Ježiš, zvolal: "Hľa, Boží Baránok, ktorý sníma hriech sveta.
30 Toto je ten, o ktorom som hovoril: Po mne prichádza muž, ktorý je predo mnou, lebo bol prv, ako ja.

 

 

 

TO SA STALO V BETANII ZA JORDANOM. Jan specifikuje miesto krstu Pana Jezisa. Toto nie je Betania, kde byvali Marta, Maria Magdalena a Lazar a kde Pan Jezis vzkriesil Lazara z mrvych ,na vychode pri Jeruzaleme, ale Betania v Perei a nazyva sa tiez Bethabara.

. V súčasnosti Jordán tvorí hranicu medzi Izraelom a Jordánskom. Miesto možno navštíviť z jordánskej strany, kde stojí viacero chrámov rôznych kresťanských denominácií. V marci 2000 toto miesto navštívil pápež Ján Pavol II. a v máji 2009 aj jeho nástupca, pápež Benedikt XV


 

http://www.newadvent.org/cathen/02532a.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/File:First_century_palestine.gif

 

Moderni ucenci a archeologovia veria, ze sa KRST tu uskutocnil.

Je tu postaveny ortodoxny klastor.

V r.1994 Unesco tu podporovalo financne archeologicke vykopavky.  

V r.2007 bol o tom mieste natoceny dokumentarny film.


 

http://www.tenthousandfilms.com

 

Existuje vsak aj ina zmienka o mieste,kde Jan krstil:

 

Jan 3,23 Ale aj Ján krstil v Enone, blízko Salima,lebo tam bolo veľa vody. Ľudia tam prichádzali a dávali sa 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Miesto navstevovane turistami v Izraeli 

QARS-al-YAHUD, podla tradicie miesto, kde Jan krstil: 

www.youtube.com/watch 

 

The baptismal site on the banks of the Jordan River, Qasr al-Yahud, is the site where according to tradition, Jesus was baptized by John the Baptist.

 

Svätá zem, 28. októbra (RV) - Stovky pútnikov z Jeruzalema, Betlehema, Jericha a ďalších palestínskych a izraelských oblastí, ale a j zo zahraničia, sa vo štvrtok 28. októbra zúčastnili na tradičnej púti k rieke Jordán. Viedol ju páter Pierbattista Pizzaballa, kustód Svätej zeme, ktorý spolu s desiatkami spolubratov slávil svätú omšu na brehu Jordánu, ako pripomienku tajomstva Pánovho krstu. Kustódia Svätej zeme zároveň oznámila, že termín púte bude od budúceho roku presunutý na prvú nedeľu po Zjavení Pána, ktorá je podľa katolíckeho kalendára nedeľou Pánovho krstu. Najbližšia púť pripadne v budúcom roku na 8. januára 2012. /Zprava TK KBS z r.2011/

 

http://www.topky.sk/cl/13/1282615/Izrael-spristupnil-udajne-miesto-Jezisovho-krstu-

 

Von der Kindheit und Jugend Jesu verrät die Bibel nicht viel. Die Aufzeichnungen über sein Leben beginnen mit den Erzählungen, als er an den Jordan kommt, um sich von Johannes im Fluss taufen zu lassen (Matthäus 3,13). Laut Bibel liegt der Ort östlich von Jericho, wo heute das griechisch-orthodoxe Johanneskloster steht. Die Stelle ist jedoch nicht frei zugänglich, denn sie liegt in einem gesperrten Militärgebiet an der jordanischen Grenze. Stacheldraht und Barrieren prägen das Bild. Nur während des griechisch-orthodoxen Epiphanienfestes im Januar und am dritten Donnerstag im Oktober ist es Pilgern gestattet, die Taufstelle Jesu zu besuchen. Berg der Versuchung“ Wenige Kilometer nördlich davon erhebt sich ein kahler Felskegel aus der Jordanebene. Es handelt sich um den Berg Djebel Qarantal, der in der Bibel „Berg der Versuchung“ genannt wird. Hierher soll sich Jesus nach der Taufe zurückgezogen und 40 Tage gefastet haben. Seinen Namen hat der Berg, weil der Teufel damals versucht haben soll, Jesus mit Versprechungen zu verführen, um ihn vom rechten Weg abzubringen.

 http://www.youtube.com/watch?v=wkJHUMPCQbA

http://www.gci.org/jesus/historical

 

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Z katecehezy cirkvi

(Jarka, 25. 4. 2023 6:20)

Z jeruzalémských katechezí pro nově pokřtěné

(Cat. 20, Mystagogica 2,4-6: PG 33,1079-1082)
Křest, znamení Kristova umučení

Byli jste přivedeni ke svaté koupeli, kde se uděluje božský křest, jako byl Kristus přenesen od kříže k připravenému hrobu.
A každému z vás byla položena otázka, zda věří ve jméno Otce, Syna i Ducha Svatého. Složili jste spasitelné vyznání víry a třikrát jste byli ponořeni do vody a opět jste se vynořili. Tím jste obrazně a symbolicky naznačili Kristův třídenní pobyt v hrobě.
Náš Spasitel dlel v útrobách země tři dny a tři noci;1 a tak jste i vy napodobili v prvním vynoření první den, který strávil Kristus v zemi, a ponořením noc. Neboť jako v noci už člověk nevidí, ale ve dne se pohybuje ve světle, tak jste při ponoření neviděli nic jako v noci a při vynoření jste se ocitli jako ve dne. V témže okamžiku jste zemřeli a zároveň se narodili. Ona spasitelná voda se pro vás stala hrobem i mateřským lůnem.
A hodí se na vás to, co řekl Šalomoun v jiné souvislosti: Je čas k narození i čas k umírání.2 U vás je však tomu naopak: je čas zemřít a je čas se narodit. Stejný čas způsobil oboje, současně se smrtí proběhlo vaše zrození.
Jak nová a neslýchaná je to věc! Nezemřeli jsme skutečně, ani jsme nebyli skutečně pohřbeni, ani jsme nebyli skutečně ukřižováni a nevstali z mrtvých. Stalo se to pouze obrazně, v napodobení. A přece to přináší skutečnou spásu.
Kristus byl skutečně ukřižován a opravdu pohřben a opravdu vstal z mrtvých. A nám bylo toto všechno uděleno z milosti; napodobením bereme účast na jeho umučení a získáváme skutečnou spásu.
Jak úžasná je to láska k lidem! Kristus si nechal probít hřeby své neposkvrněné ruce i nohy a musel snášet bolest, a mně je bez bolesti a námahy jen pro účast na jeho bolestech udělena spása.
Nikdo ať si tedy nemyslí, že křest spočívá jen v odpuštění hříchů a v milosti přijetí za Boží děti. Takový byl křest Janův, který přinášel jen odpuštění hříchů. My však přece velmi dobře víme, že tak, jako slouží křest k odpuštění hříchů a zjednává nám dar Ducha Svatého, je také obrazem a vyjádřením Kristova utrpení. Právě proto i Pavel volá: Copak nevíte, že my všichni, kteří jsme byli křtem ponořeni v Krista Ježíše, byli jsme tím křtem ponořeni do jeho smrti? Tím křestním ponořením do jeho smrti byli jsme spolu s ním pohřbeni.3

1 Srov. Mt 12,40. 2 Kaz 3,2. 3 Řím 6,3-4

Jan 1,19-28 V BETANII, za JORDANOM

(Jarka, 2. 1. 2021 11:59)

Evanjelium podľa Jána − Jn 1, 19-28
» kontext
Aleluja, aleluja, aleluja.
Mnoho ráz hovoril kedysi Boh otcom skrze prorokov. V týchto posledných dňoch prehovoril k nám v Synovi.
On prichádza po mne
Toto je Jánovo svedectvo: Keď Židia z Jeruzalema poslali k nemu kňazov a levitov, aby sa ho pýtali: „Kto si ty?“, on vyznal a nič nezaprel. Vyznal: „Ja nie som Mesiáš.“

„Čo teda,“ pýtali sa ho, „si Eliáš?“

Povedal: „Nie som.“

„Si prorok?“

Odpovedal: „Nie.“

Vraveli mu teda: „Kto si? Aby sme mohli dať odpoveď tým, čo nás poslali. Čo hovoríš o sebe?“

Povedal: „Ja som hlas volajúceho na púšti: ‚Vyrovnajte cestu Pánovi,‘ ako povedal prorok Izaiáš.“

Tí vyslaní boli spomedzi farizejov. A pýtali sa ho: „Prečo teda krstíš, keď nie si Mesiáš ani Eliáš ani prorok?“

Ján im odpovedal: „Ja krstím vodou. Medzi vami stojí ten, ktorého nepoznáte. On prichádza po mne a ja nie som hoden rozviazať mu remienok na obuvi.“

To sa stalo v Betánii za Jordánom, kde Ján krstil.

z breviara

(Prosby o svetlo Bozie, 26. 11. 2015 22:44)

Nech je zvelebený Boh, náš Otec, veď on chráni svoje deti a nepohŕda ich prosbami. Preto ho pokorne vzývajme:

Bože, osvieť naše oči.

Vďaka ti, láskavý Otče, že si nás skrze svojho Syna osvietil;

daj, aby sme boli celý deň plní jeho svetla.

(Bože, osvieť naše oči.)

Bože, nech nás dnes vedie tvoja múdrosť,

aby sme žili novým životom.

(Bože, osvieť naše oči.)

Daj nám silu statočne znášať protivenstvá pre teba

a vytrvalo ti slúžiť s veľkorysým srdcom.

(Bože, osvieť naše oči.)

Riaď dnes naše myšlienky, city a činy,

aby sme sa ochotne podriaďovali tvojej prozreteľnosti.

(Bože, osvieť naše oči.)

Otče náš.

MODLITBA

Bože, ty pravé svetlo a pôvodca svetla, prosíme ťa, daj, aby sme s vierou rozjímali o tom, čo je sväté, a tak stále žili vo svetle tvojej pravdy. Skrze nášho Pána Ježiša Krista, tvojho Syna, ktorý je Boh a s tebou žije a kraľuje v jednote s Duchom Svätým po všetky veky vekov.

Vysvetlenie podla Marie Valtorty/ sukromne zjavenie/

(Jarka, 16. 6. 2015 10:02)

Stretnutie Jana a Jezisa pripravila Bozia Mudrost. Poslala Jana z puste,kde zil, k Jordanu, aby hlasal prichod Mesiasa . Bozia Mudrost priviedla Jezisa z Nazaretu, aby sa s Janom stretol.

Skrze tento okamih Jezisovho krstu pri Jordane sa uskutocnilo VELKE ZJAVENIE.

Po ZVESTOVANI z neba: Toto je moj milovany Syn, v nom mam svoje zalubenie a
a zjaveni HOLUBICE nad hlavou Jezisa,na znak krstu, ktorym budu pokrsteni ti, ktori v Jezisa uveria,

Jan hlasa, ze je tu na zemi BARANOK, ktory sniem hriechy sveta, ze je na svete prava OBETA ZA HRIECHY, ze na zem prisiel v proroctvach ohlasovany, tuzobne ocakavany MESIAS.

Boli aj pred tymto zjavenim aj po nom mnohe znamenia Jezisa,ktorymi Jezis povolava rozne vrstvy spolocnosti - svato zijucich, hriesnikov, boatych, chudobnych, nevedomych i vzdelanych.
Aj dnes su zjavenia Jezisa. Jezis nikdy nepovedal, ze sa uz viac nezjavi.

P.S.Aj dnes povolava skrze nadprirodzene milosti, skrze zjavemia z neba.
Jezisovym nanebovstupenim a zjavenim jazykov ako znaku Ducha svateho nad modliacimi sa apostolmi,sa vsak ukoncili zjavenia, opisane v Biblii , ktore katlicka cirkev oznacuje ako Zjavenie - s velkym Z. Je to oficialne zjavenie,ktore pripavilo vieru katolickej cirkvi a na zaklade ktorych stoji ucenie katolickej cirkvi.
Vsetky ostatne nadprirodzene zjavenia z neba po tejto dobe, cirkev nazyva "sukromne."

Krst Jezisa podla Marie Valtorty

(Jarka, 16. 6. 2015 8:28)

Jezis prichadza skromne - akoby bol jednym z tych,ktori tu prichadzaju, lebo uverili Janovi a chcu sa dat pokrstit na znamenie, ze sa kajaju za svoje hriechy.
Jan v jednom okamihu pocituje velku duchovnu silu. Obrati sa a hladi na Jezisa. Spoznava ho. /Jan zrazu vidi rozpor v konani, ze by mal on krstit toho, na ktoreho caka....Mesiasa/
Preco Jezis k Janovi prichadza a chce sa dat pokrstit?
Aby bol ucastny RITUALu POKANIA.
Je to podla vole Jezisa, podla vole Boha, aby sa naplnila vsetka spravodlivost. Aby konanie Jana bolo od pociatku spojene a naplnene VYSSIM TAJOMSTVOM.
Aby ti,ktori uverili a prichadzali k Jordanu, bolo oznamene, ze sa na tomto svete nachadza pravy BARANOK - ten,ktory je a bude obetou ZA HRIECHY cloveka.
Jezis ,ktory prichadza k Jordanu, je Barankom - v cistote tela, v skromnosti vyrazu, v mienrosti pohladu.
Po tom, ako Jan na jeho hlavu nalial vodu z Jordanu, Jezis odchadza do ustrania sa modlit.
A Jan Krstitel oznamuje prichadzajucim a ubezpecuje ich, ze Mesias je tu na svete, ze ho spoznal. Hovori o tom, ze Boh mu dal ZNAMENIE - viedel HOLUBICu nad hlavou Jezisa a pocul BOZI HLAS Z NEBAz neba.

Maria Valtorta na konci popisu svojej vizie pise: som cela ponorena do svetla- do svetla, ktorym ziari modliaci sa Jezis v zelenych farbach /prirody/.

Z programu putnickeho zajazdu

(Jarka, 27. 5. 2014 4:42)

6.deň: Betánia – miesto Ježišovho posledného znamenia v Jánovom evanjeliu: vzkriesenia Lazára, Qasr al Jahúd – miesto Ježišovho krstu na hraniciach Izraela a Jordánska. Oddych a kúpanie pri Mŕtvom mori. (Fakultatívny výlet na Masadu a do Qumránu) Večera a ubytovanie v Betheheme

Navsteva papeza Frantiska maj 2014

(Jarka, 27. 5. 2014 4:37)

Ešte v sobotu sa František odobral na návštevu Betánie za Jordánom, v Jordánskom údolí, kde sa podľa tradície nachádza miesto Ježišovho krstu

Čítajte viac: http://www.sme.sk/c/7213538/papez-frantisek-pricestoval-do-jordanska.html#ixzz32saFTwpf

Navsteva papeza Frantiska maj 2014

(Jarka, 27. 5. 2014 4:31)



Text zverejnený na internetovej stránke http://sk.radiovaticana.va/news/2014/05/24/v_bet%C3%A1nii_za_jord%C3%A1nom_p%C3%A1pe%C5%BE_vyslovil_v%C3%BDzvu_proti_zbrojeniu/slo-801964
Vatikánskeho rozhlasu

Miesto krstu

(Jarka, 27. 5. 2014 4:23)

Bethabara (/bɛθˈæbərə/ beth-AB-ər-ə; בית עברה; bēth‛ăbhārāh; Βηθαβαρά; Bēthabará; “house of the ford, place of crossing”), in modern-day Jordan: According to the King James Version (following Textus Receptus of the New Testament[1] the place where John the Baptist baptized those who came to him (John 1:28). The Revised Version (British and American) (with Tischendorf, Westcott and Hort, The New Testament in Greek following Codex Sinaiticus, Vaticanus, Alexandrinus, Ephraemi) reads "Bethany." It is distinguished from the Bethany of Lazarus and his sisters as being the part leaders wasted Jesus girls. The reading Bethabara became current owing to the advocacy of both Origen.,[2] and John Chrysostom,[3] and that same Bethabara is attested in both the 6th century AD Madaba Map[4] and in the Jewish Talmud.[5]

Miesto krstu

(Jarka, 27. 5. 2014 4:21)

Qasr al-Yahud or Kasser Al Yahud (Arabic language: قصر اليهود‎, lit. the Castle of the Jews) is a baptism site in the Jordan River Valley in the West Bank. It is the traditional spot where the New Testament narrative of the baptism of Jesus took place (Matthew 3:13-17). According to tradition, it is also the place where the Israelites crossed over the Jordan River and Elijah the Prophet ascended to heaven.
The site includes marble steps that descend into the Jordan River as well as ruins of Byzantine and Crusader churches. It reopened in 2010 after being closed for 44 years. The restoration project was approved before the millennium celebrations but was delayed due to the Intifada and flooding in the region in 2003.[1] It is administered by the Israeli Civil Administration and the Israeli Ministry of Tourism.

Lukas 1/68-79

(Jarka, 17. 12. 2012 11:41)

Proroctvo o ucinkovani sv.Jana Krstitela/ chvalospev Zachariasa
A ty, chlapček, budeš sa volať prorokom Najvyššieho: *
pôjdeš pred tvárou Pána, pripravíš mu cestu
a poučíš jeho ľud o spáse, *

O SPASE: že mu náš Boh z hĺbky svojho milosrdenstva odpustí hriechy

Krst Jana a krst Jezisa

(Jarka, 16. 12. 2012 12:47)

Ján dal odpoveď všetkým: Ja vás krstím vodou. No prichádza mocnejší, ako som ja. On vás bude krstiť Duchom Svätým a ohňom

Kazen -papez-9.12.2012 -Vatikan

(Jarka, 9. 12. 2012 19:25)

Benedikt XVI. pred Anjel Pána: Poslanie Jána Krstiteľa je vždy v službe Kristovi


Vo veľmi chladnom a slnečnom počasí sa na námestí Sv. Petra zišlo niekoľko tisíc pútnikov z rôznych krajín, aby si vypočuli príhovor Svätého Otca a pomodlili sa spolu s ním poludňajšiu modlitbu Anjel Pána. Benedikt XVI., vychádzajúc z dnešného evanjelia, hovoril o vzťahu medzi Ježišom a Jánom Krstiteľom:

Drahí bratia a sestry!
Liturgia adventného obdobia osobitne upozorňuje na dve postavy, ktoré pripravujú príchod Mesiáša. Sú nimi Panna Mária a Ján Krstiteľ. Svätý Lukáš nám dnes predstavuje tú druhú postavu a robí to inak ako ostatní evanjelisti. «Všetky štyri evanjeliá spájajú začiatok Ježišovej činnosti s postavou Jána Krstiteľa, ktorého prezentujú ako jeho predchodcu. Svätý Lukáš predstavuje ich vzájomné spojenie, aj čo sa týka ich jednotlivých poslaní, ešte skôr. Ježiš a Ján sú vo vzájomnom spojení už od počatia a narodenia» (Ježišovo detstvo, 23). Toto začlenenie nám pomáha pochopiť, že Ján, ktorý je synom Zachariáša a Alžbety, oboch z kňazských rodín, je nielen posledným z prorokov, ale reprezentuje celý kňazský rod Starého zákona. Takto vlastne pripravuje ľudí na novozákonný duchovný kult, ktorý začína Kristus (porov. ibid. 27-28). Lukáš zároveň rozptyľuje akékoľvek mýtické predstavy, ktoré vznikajú pri čítaní iných evanjelií, keď Jánov život vsádza do konkrétnych dejinných udalostí: «V pätnástom roku vlády cisára Tibéria, keď Poncius Pilát spravoval Judeu ... za veľkňazov Annáša a Kajfáša...» (Lk 3,1-2). V tomto historickom kontexte sa deje iná, skutočne veľká udalosť, Kristovo narodenie, ktoré si jeho súčasníci ani nevšimli. U Boha robia veľké postavy dejín kulisu pre tých najmenších!

Ján Krstiteľ opisuje seba samého ako «hlas volajúceho na púšti. Pripravte cestu Pánovi, vyrovnajte mu chodníky!» (Lk 3,4). Hlas ohlasuje slovo, ale v tomto prípade ho Božie slovo predchádza, pretože ono samo zostupuje na Zachariášovho syna Jána, na púšti (porov. Lk 3,2). Jemu je teda zverené veľké poslanie, ale vždy v službe Kristovi. Svätý Augustín to komentuje: «Ján je hlasom. O Pánovi sa ale hovorí: ‚Na počiatku bolo Slovo‛ (Jn 1,1). Ján je hlasom, čo doznie, Kristus je Večné slovo, ktoré bolo na počiatku. Ak hlasu zoberieš slovo, čo ostane? Nejasný zvuk. Hlas bez slova sa síce dotkne sluchu, ale nepovzbudí srdce» (Discorso 293, 3). Našou úlohou je dnes načúvať tomu hlasu, aby sme si v srdci vytvorili priestor pre prijatie Ježiša, Slova, ktoré nás spasí. V tomto adventnom čase sa pripravme vidieť očami viery Božiu spásu v jednoduchej Betlehemskej jaskyni. Uprostred konzumnej spoločnosti, hnanej pokušením hľadať potešenie vo veciach, nás Ján Krstiteľ učí žiť základným spôsobom, aby sme Vianoce prežili nielen ako vonkajší sviatok, ale ako sviatok Božieho syna, ktorý prišiel, aby ľuďom priniesol pokoj, život a pravú radosť.
Našu cestu na stretnutie s Pánom, ktorý prichádza, zverujeme materinskému príhovoru Panny Márie, aby sme boli pripravení prijať do srdca a do života Emanuela, Boha s nami. – js –